8. 5. 2014.

PREKLASIFIKACIJA ZNANJA - ZAHTEV VREMENA

ZA DAN POBEDE RAZUNA U CELOM SVETU

Sve ono što sam anticipirao u svojim člancima iz osamdesetih - nije bila nikakva moja dalekovidost - 
imao sam samo dobre učitelje - Bogdana i Ljubinku i znao gde da tražim ono što ne znam.
Porazno ostvarivanje - korak po korak - mojih kobnih mladalačkih slutnju - do potpunog "iskliznuća" vrednosne 
orijentacije u svetskim razmerama - do POBEDE efemernog nad duhovnim - "izkeženog" u liku 
tabloidizacije svekolike kulture - dovelo je do potrebe osnivanja MESTA - gde ćemo pokušati da 
zaštitimo DUHOVNOST I HUMANIZAM  - "Alijanse unikatne arnitekture" :

MANIFEST  ALIJANSE  UNIKATNE  ARHITEKTURE


1. -  IMHOTEP (u prevodu : «onaj koji dolazi u miru» ...) -  je bio prvi renesansno UNIVERZALAN, bio je : konstruktor, vidar, astronom i astrolog, faraonov «brat», dakle sin Boga Sunca i PRVI POZNATI arhitekt - graditelj Đoserove (stepenaste) piramide. Njegovo ime je ispisano hijeroglifima u podnaslovu ovog Manifesta, a njegova statua u Luvru drži prve NACRTE  arhitekte, dok on nosi prvu zanatsku (klesarsku) kecelju. Jedino vreme kad je živeo (2650 – 2600) dovodi u sumnju njegov «renesansni univerzalizam»? 4 milenijuma pre Renesanse - IMHOTEP je naime 
večno živi simbol da je Evropska civilizacija 
(koja je uvek uključivala Mediteransku zonu)  
ODUVEK  UNIVERZALNA.

2. -   Prva graditeljska epoha – od Mesopotamije do Rimske civilizacije, sa puno Egipatskih dinastija, vreme kada su ljudi učili  MNOGO STVARI – O MALO STVARI ! Bilo je to vreme u kome je jedini prepoznatljivi izgrađeni SISTEM bio minijaturni POLIS – poleografska vizija Velikog Kosmosa. Vreme VEROVANJA i vreme velikih IDIVIDUA : Pitagore, Sokrata, Platona, Aristotela, Euklida i Arhimerda, osnivača POJEDINIH temeljnih tačaka znanja - zaključno sa Vitruvijevih 10 KNJIGA O ARHITEKTURI, koje su prvi put definisale elemente  ukupnog urbanog SISTEMA – GRADA, kao malog analoškog modela u velikom modelu Kosmosa.

3. -   Razdoblje srednjeg veka već ide po dva paralelna koloseka –drastična socijalna dekompoziciju : društveno raslojavanja, održavanje privida sprege vlasti Crkve i Države uz raskol u crkvi, vladavinu inkcizicije. Sa druge strane sve impozantnije, kompleksnije i savršenije građevinske strukture, koje svedoče o permanentnoj EVOLUCIJI ARHITEKTONSKE FORME ! Ove je vreme SUMNJE i traganja : od najveće Rimske moći – do njegove potpune dekadencije, od Vitruvijevih 10 knjiga ... - do 4 KNJIGE O ARHITEKTURI Paladia ANDREE iz Vićence, renesansog majstora, koji je predstavnik slavnog doba renesansnog shvatanja i korišćenja PERSPEKTIVE u projektovanju.

4.I onda naglo UBRZANJE ! Buržoaska, pa industrijska revolucija, zaneseno tehnološko SAMOLJUBLJE koje čitav svet uverava da je PERMANENTNI RAST – pretpostavka budućeg postojanja*. Nastaje nagla potreba za spajanjem UMETNOSTI  i  ZANATA – postaju slavne «L' ecole de beaus arts» i «Bauhaus»,  - poćinje da se ispisuje raskošna ENCIKLOPEDIJA GRADITELJSKIH IGARA**  «HOMO LUDENS»a Johana Huizingea. Istovremeno međutim (opet na paralelnom koloseku) počinje ekspanzija REDUKCIONISTIČKE misli idealno oslikana knjigom Herberta Markusea : «ČOVEK JEDNE DIMENZIJE» iz 1964 god. Kao Čaplinova «marioneta» za beskrajnom trakom u antologijskom filmu: «Moderna vremena»! Mnogi opominju da se radi o OPSESIJI velikoserijskom proizvodnjom koja «ubrazava po sebi»!

5. -  Socijalno raslojavanje u XX veku dovodi do inflacije svih vrednosnih kriterijuma jer *** Markuseov jednodimenzionalni čovek postaje UNIFICIRANA mera svih stvari. Tako nekoliko desetina antologijskih kuća moderne arhitekture (kao što je Korbizijeova «mašina za stanovanje» u Marseju) počinje da biva «klonovano» u milonskim tiražima - širom čitavog sveta. «Genijalnost» MULTIPLIKACIJE je u višestrukoj prodaji istog komada zemlje (ćelije grada) koja je analoška slika Kosmosa – onoliko puta koliko ima spratova – jedan iznad drugog. Sve POJEDINAČNO gubi svaki smisao u korist serijskog – uniformnog – to je kraj UNIKATA. ARHITEKT postaje «...majstor klonovanja idealnih uzora(ka)...» i treba da ZNA samo KATALOG. Evropska evolutivna spirala je kulminirala do potpune atomizacije znanja u subspecijalnostima, dezoirejentacije u vrednosnim izborima i hiperprodukcije «hleba i igara» za najširi PLEBS. Kao da je ponovo potrebna SUMNJA iz prerenesansnog doba -  da se inicira novi pokret isorijske kulturne spirale Evrope ...

6. - Ključna rečenica Norberta VINERA da specijalista tokom karijere : „...saznaje sve VIŠE stvari o sve MANJE stvari ...” je savršena metafora kako su nastali (kako to Nemci lepo i bez prezira) „fach - idioten” koji su nam u XX veku naučnog i industrijskog USPONA - bukvalno „raskrilili vrata” Kosmosa. Za XXI vek su međutim neophodna Univerzalistička znanja i veštine - da bismo u „krizi obilja” po defaultu – bili uopšte sposobni da NEKIM SISTEMOM pretražujemo OBILJE i nešto od obilja postojećih znanja ISKORISTIMO. To je jedini način da u beskrajnom lavirintu mogućnosti - ne ostanemo u nekoj fijoci fragmenata. Ne tonermo u „živi pesak” obilja.

7. - Neverovatna je sličnost potrebe integrisanja UMETNOSTI  I  ZANATA karakteristična za početak prošlog veka i potrebe integrisanja ZNANJA I UMEĆA (know how) karakteristična za početak ovog veka - čiju će SERIJSKU produkciju obeležiti „digest” i multiplikacija. XXI vek je vek globalnih interesnih sfera kontinentalnih razmera, globalne automatizacije, ultra - veliko - serijske produkcije i vek „wellness revolucije” slobodnog vremena. To nameće NUŽNU potrebu rehabilitacije VREDNOSNE ORIJENTACIJE koja je NESTALA sa padom „bipolarnog sveta” – odnosno rušenjem Berlinskog zida, kao što je NUŽNA reklasifikacije tradicionalnih zanimanja koja su prošla složenu „evoluciju fragmentizovanja”.
Konašno, prvi put (od Renesanse) potrebno je redefinisati :
šta je „ALAT”. a šta je „ZANAT”?

8.Mi smatramo da je KOMPJUTER = ALAT ! Superioran u odnosu na čoveka samo u dve ravni - u brzini rada i u eliminisanju GREŠKE - dok ispravno funkcioniše i ima struje ! U svemu ostalom upotreba PC-a predstavlja rizik najpre da ljudska RUKA «prestane da misli» a zatim i da čovek pomisli da PC – može nešto da «osmisli» - zaključno sa MEMENTOM o «veštačkoj inteligenciji».

9.INTERNET je sredstvo komunikacije i izvor informacija - neograničenih mogućnosti !!! On je SAMO OPŠTILO i ništa više ! Osim navedene superiornosti Internet nosi i rizike : krize obilja, narušavanja privatnosti, ugrožavanja ličnosti i telesne, mentalne i duhove atrofije.

10. -  Moderna tehnologija  - uz sve prednosti koje je donela (uglavnom u domenu komfora) nosi sa sobom otvorenu pretnju «rastavljanja» čovekovog imanentnog integriteta tela – duše – duha ! Digitalna tehnologija menja metode šestomesečno  
 a temeljne tennologije dvogodišnje !! Ljudska duhovnost i graditeljsko umeće
– samo od IMHOTEPA traju već V milenijuma !!!

11.Arhetipsko kolektivno pamćenje evropske civilizacije je 
nepresušan IZVOR inspiracije. 

Mi se borimo za svetlo RAZUMA i razumevanja 
- nasuprot mračnim fijokama fragmenata. 

Mi se borimo za stari/novi  «leonardovski» 
univerzalizam učenja, znanja, mišljenja i kreacije!

www.nvoaua.com




* M.R. – PROBLEMSKI  OKVIR  URBANIKUM – (esej u časopisu) «DELO» 8-80 – Beograd – 1980 – str.39 - 59
**   M.R. – PROBLEMSKI  OKVIR  ARHITEKTONIKUM – «KULTURA» 44 – Beograd – 1979 – str. 135 - 159
*** M.R. – KONCEPT  SELEKTIVNE  SINTEZE – «ZAMAK KULTURE» – Vrnjačka banja - 1980 – str. 71 – 82

Нема коментара:

Постави коментар