14. 5. 2014.

PROSVEĆENI INVESTITOR U SRBIJI - I deo

Kolumna u ARHITEKTURI od 24 nastavka – koja je išla 2007 – 2008 - 2009 –
Pod nadnaslovom „ANATOMIJA DESTRUKCIJE GRADITELJSKOG ESNAFA“
počela je zapravo od jednog mog naručenog teksta o „građevinskoj mafiji“
gde sam kao kontrapunkt - uzeo zadužbinarstvo čiča Ilije Kolarca. Taj tekst je
bio malo duži – pa ga je urednik „isekao na tri dela“ – bez da promeni zapetu
to je razlog da vam ga ja (zbog autentičnosti) tako i postavljam !
Sada ova tri dela IDU U KONTINUITETU - kao celina - mada su izašli u 3 meseca 2007....

VIDITE LI ZNAČAJNU RAZLIKU POSLE SKORO 7 GODINA !?!

INVESTITOR  U  SRBIJI  XXI  VEKA – I.deo
( prvi put objavljeno – bez izmena - u ARHITEKTURI 118 – oktobra 2007 )

Još od početka Milenijuma sam nebrojeno puta ponovio ocenu da u Srbiji nije
najgora rezultanta prethodne desetogodišnje “despotije” jedne porodice – potpuna INKOMPETENCIJA – već bezkompromisna BORBA neznalica i ignoranata za
PRAVO da ono o čemu nemaju pojam - mogu javno i ravnopravno da ocenjuju i čak
o tome odlučuju ! Takvih naravno po definiciji ima najviše među POLITIČARIMA
– jer u ovom narodu (još od Nušića) poslednji kriterijum za njihov izbor je bila STRUČNOST. 
Ovo me međutim mnogo manje brine kad su u pitanju političari
koji  potiču sa KADROVSKIH LISTA - pošto uvek imaju onu novinarsku krilaticu
da su oni ”univerzalne neznalice”- uče samo šta treba i (naravno) rade samo ono
šta im gazda kaže !!! (Što reče naš čuveni Akademik Pavle Vasić)
«...osveta LOŠIH ĐAKA koji su sačekali svojih 5 minuta ...»
- inače bi u svakoj drugoj društvenoj konstelaciji - bili upravo NIGDE !!!

U svetlu ovog saznanja, mnogo me više brine naša – građevinska struka. 
Radi se dakle o INŽENJERIMA – koji bi po “default” – u trebalo da misle sistemski 
i sistematski – odgovorno i argumentovano. Oni to u velikoj većini i rade – ali imaju mali 
“hendikep” što vrlo retko rade sa SVOJIM PARAMA. Naime svaka “linija” koju povuče 
inženjer na papiru – pokreće uvek VEĆU MASU para – koje mogu biti : 
državne, korporacijske, akcionarske, privatne ili dobrotvorne ... 
Navedeni redosled “organoleptičkog” porekla para, nije ni malo 
slučajan – ali pre toga moram da vam otkrijem ko mi je ukazao na ovaj 
problem – a uopšte nije inženjer – ni blizu !!!

Kada sam 2000 godine objavio knjigu : “Kako najlakse upropastiti sopstvenu kuću” 
(u fazi gradnje – naravno) – u podnaslovu sam napisao : 
ANTIPRIRUCNIK ZA MUDRE INVESTITORE
Time sam hteo da kažem da MUDAR investitor u toj knjizi može pronaći 
sve ono što ne treba da radi dok gradi (u ovom slučaju porodičnu kuću) 
ako neće, da je gradi tri puta duže nego što bi morao – i da ga košta 
4,5 puta VIŠE od cene takve kuće 
- izgrađene po projektu - za potrebno vreme.


Tako sam ja poslagao kockice iz svog 20 – godišnjeg iskustva sa preko 200 
investitora. Jednako tako su me razumela i dvojica prvih recenzenata knjige 
– koji su bili arhitekti !!! 
Medjutim – onda se pojavio treći  recenzent – moj dragi prijatelj sociolog kulture 
i doktor “slobodnog vremena” kako ja volim da zovem Dr. Ratka BOŽOVIĆA 
– koji je na promociji pomenute knjige neočekivano izrekao nešto -       
što me je nateralo na razmišljanje :
-         
“ Autor je napisao ODU našim hrabrim kućegraditeljima – koji su u 
nejnenormalnijim vremenima, ugradili pare u zemlju, da više nikada ne mogu 
da ih vrate u džep   i pritom od sebe napravili, nove poreske obveznike 
u Zemlji koja menja        Zakone kako se kome “okrene ćurak! “

Ovako markirana “lična žrtva” nepogrešivo asocira na našu 
investicionu tradiciju ZADUŽBINA!
Je li to već u par rečenica vrlo slojevito poslagana DEFINICIJA 
idealnog  INVESTITORA  pre svega u zemljama, 
u vreme i u prilikama – TRANZICIJE ? 
To ume malo ko kao Dr. Ratko BOŽOVIĆ. Je li to idealni investitor XXI veka i/ili 
šta mu je potrebno da bi to postao ? 
Setimo se samo na kratko čoveka – legende koji se - sve šljivama i svinjama 
trgujući – upisao među najveće dobrotvore SRPSKE KULTURE 
- Ilija Milosavljević - KOLARAC ! 
Je li bio obrazovan ? Po sopstvenoj izjavi “ ... ja sam završio “časlovac” 
(tri razreda livadske osnovne škole – prim.M.R.) 
– a ostavljam svome narodu UNIVERZITET !”

Koja je to vrsta motiva bila, kod trgovca čija je logika : 
kupi jeftino - prodaj skupo – i ZARADI ! 
E, pa - kad “pretekne” stupa na scenu građanska savest i patriotska logika : 
” Ne pitam šta ja mogu da uzmem od Države 
– već šta ja mogu učiniti za svoju Državu ? 

Po čemu će me generacije pamtiti ?“ Kad IMAŠ dovoljno odna činiš 
dobro delo ne iz obaveze – nego iz svog ličnog zadovoljstva. 
Pritom naravno ne mašeš zastavama  i parolama 
– da bi TRGOVAO svojim „PATRIOTIZMOM“ !

Kako je čiča Ilija uz Mišu ANASTASIJEVIĆA, Savu TEKELIJU, Nikolu SPASIĆA 
i još nekolicinu, uspeo da dobije najelitnije gradske lokacije i podigne impozantne 
građevine od po (“Kolarac” recimo) 4.500 m² ? Jednostavno ! Čiča Ilija Milosavljević 
– KOLARAC  angažuje Profesora Petra Bajalovića, jednog od najviđenijih tadašnjih 
arhitekata – koji je OCENIO gde u Beogardu treda postaviti narodni Univerzitet : 
Jednako udaljen od Dorćola, Kalemegdana i Antičke biblioteke
       pa je tako i ušlo u plan !!!
        
Kako je to primala Država. Personalno - Pastoralno!
Poštujući LIČNI autoritet ! 
Kada (na primer) gospodin Nikola Pašić sretne arhitektu Bajalovića
u Knez Mihajlovoj, skine šesir i kaže :
“Postovanje gospodine Profesore – uvek mi je drago kad sretnem Vas koji
nešto gradite – STVARATE – uvek mi se ta nedelja završi uspešno !”

“ Hvala – takođe Gospodine Premijeru – nije teško praviti graditeljske 
poduhvate - kad imaš podršku takvog Predsednik - takve Srpske Vlade !”
       odpozdravlja smerno uvaženi inženjer ...
        
Primetili ste da smo do sada govorili o poslednjoj
pomenutoj vrsti investicija – o ZADUŽBINI.


Нема коментара:

Постави коментар