(ISKLIZNUĆE VREDNOSNE ORIJENTACIJE U SVETU)
Ako je bilo kome za utehu – potpuno „iskliznuće vrednosne
orijentacije“ je globalni
(ekumenski) proces. Kao istoričar i teoretičar grada, ja
ga pratim od 1980. godine,
od kada sam napisao brojne članke – sada pripremljene kao
knjiga :
„PROSTORNI PROROK OPŠTE PRAKSE – ili 33 godine buntovnik
sa razlogom“
– sinopsis - predstavljen u postu od 16.11.2012 .
POMERANJE VREDNOSNE STRUKTURE narasta sa ekspanzijom industrujske
revolucije, sredinom XX veka - o čemu sam poslednji put pisao pre tačno 5 god.
– u časopisu ARHITEKTURA
br.136 od aprila 2009 pod donjim zaglavljem –
što je još jedan razlog za sećanje na našeg poslednjeg Sveca g.Pavla !
Tada je u Društvu zavladala potpuna - produkciona i
monetarna PARALIZA.
STVORITELJ
(kako god ga ko zvao) je najpre stvorio SVE - MIR kao meru uređenosti svih stvari.
Zatim je stvorio Čoveka koji je umanjeni
model, ali jednako složen kao Kosmos. ČOVEK je dakle, ono najsavršenije što
postoji na Planeti. STVORITELJ ga je stvorio po uzoru na sebe, kao prostorno biće i biće prostora. Kao „prostorno biće” svaki čovek je - čitav kosmos. Čovek je stvorio GRAD kao
„metamodel” koji je bio - umanjeni model Velikog Svemira. Susret svaka dva čoveka
(zavisno od pola) je susret DVA KOSMOSA koji se može završiti : mimoilaskom – dodirom
- i/ili prožimanjem, ili „velikim praskom” !
Svi takvi susreti se dešavaju u METAMODELU
kosmosa
- zvanom
(najpre) :POLIS - a kasnije URBS.
Prostor metamodela, Stvoritelj s predumišljajem
nije zamislio beskrajnim kao onaj u kome
se on kreće – već ga je ograničio upravo
čovekovim fizičkim ograničenjima - bića načinjenog od nesavršenog materijala (praha
i pepela), sa nesavršenim upravljačkim mehanizmom, vođenog varljivim ČULIMA i konačno
sa svim slabostima bića koje ume da misli
i odlučuje. U tom prostoru metamodela Stvoritelj je „biću prostora” – uvek svesno ostavio male delove namerne NEUREĐENOSTI
! Prema tom metamodelu (gradu) čovek
se mora odnositi kao prema najdragocenijem
poklonu, kao da ga nismo nasledili od svojih predaka - nego smo ga POZAJMILI
OD NAŠIH POTOMAKA ! Kao najsavršenije biće
na planeti čovek imanentno poseduje integritet duha, duše i tela i u tome leži njegova lična odgovornost pred licem Stvoritelja, da se SAMOUSAVRŠAVA, da bi
bio sposoban da Planetu, koju je nasledio od svojih predaka, svojim naslednicima
ostavi U BOLJEM STANJU - od onoga koje
je zatekao.
Dosadašnja
ljudska civilizacija se takvim odnosom ne može pohvaliti :
– i to je njen ZLOČIN i njena KAZNA !!!
Naš mudri
Otac, njegova Svetost g. Pavle, u Vaskršnjoj poslanici (2009.) pominje materijalnu
neimaštinu, ali nju ne označava kao najgore što nas je snašlo. Gore od toga
je po mišljenju Patrijarha: pad morala
i rušenje VREDNOSNE ORIJENTACIJE čoveka! On pominje Kulu Vavilonsku i čovekove zablude
o svojim tehničkim dostignućima – opominjući
nas tako, zašto se (po Bibliji) Bog razgnevio
kada se čovek uzneo da kulu digne do
Nebesa – pa je ljudima, za kaznu pomešao jezike – da više ne mogu da se
razumeju! U našem poslu - ta biblijska cena je plaćena, struka
arhitekte je već „ubijena“ !
Nakon francuskih prosvetitelja, usledila
je industrijska revolucija, zaneseno tehnološko SAMOLJUBLJE - koje čitav svet uverava
da je permanentni rast – pretpostavka budućeg postojanja !?! Nastaje
nagla potreba za spajanjem umetnosti i zanata - počinje da se ispisuje raskošna
enciklopedija graditeljskih igara : « Homo ludensa » Johana Huizingea. Istovremeno
međutim - na paralelnom koloseku počinje ekspanzija redukcionističke misli idealno oslikana knjigom Herberta Markusea :
«ČOVEK JEDNE DIMENZIJE» iz 1964 god. Kao Čaplinova karikatura «marionete» za beskrajnom
trakom u antologijskom filmu: «Moderna vremena»
! Mnogi opominju da se radi o OPSESIJI velikoserijskom
proizvodnjom - koja svoju logiku «ubrazanja po sebi» nameće
kao jedini
mogući – budući oblik postojanja !
Socijalno
raslojavanje u XX veku, dovodi do inflacije
svih vrednosnih kriterijuma jer Markuseov jednodimenzionalni čovek postaje UNIFICIRANA mera svih stvari. „Niža klasa
živi u višespratnicama, u identičnim stanovima, sa identičnim nameštajem na istim
mestima, jedu istu hranu iz istih frižidera i život provode «urastajući u fotelju» pred istim televizorima
– koji stoje na istom mestu.“ (Luis Mamford : «Grad u istoriji“- 1968) Sve POJEDINAČNO
gubi svaki smisao u korist serijskog
– uniformnog – to je kraj UNIKATA. Arhitekt
postaje «...majstor klonovanja idealnih uzoraka...» i treba da ZNA jedino da primenjuje
KATALOŠKE uzor(k)e !!! Ključna rečenica Norberta
VINERA (oca kibernetike) - da specijalista
tokom karijere : „...saznaje sve VIŠE stvari o sve MANJE stvari... ” je sjajna metafora
za najuže specijaliste, koje nemci
bez ikakve ironije nazivaju : „Fach – idioten“ = slepi za sve osim svoje
STRUKE. Oni su u ХХ veku stvarali „tehnološka čuda“! Za XXI vek su nam međutim
- neophodna Univerzalistička znanja i veštine – da bismo u „živom pesku“ krize obilja
– bili uopšte sposobni da NEKIM
sistemom pretražujemo
„SVE - MIR” i nešto od obilja postojećih znanja iskoristimo
!
Zvuči kao kontrapunkt,
ali naš premudri Patrijarh je za jedno očigledno „drobljenje“
Znanja,
a time i obrazovanja – za nesporno „mrvljenje“
pameti - upotrebio metaforu
Kule Vavilonske? Ali naš Otac nije to rekao
čak ni zbog cene tehničkom napretka, koju uvek plaća neko drugi, a ne oni koju su štetu (po Planetu) proizveli
!
Kao pravi pastir, njegova Svetost je - izrazio brigu za CELO SVOJE STADO !
Kao pravi pastir, njegova Svetost je - izrazio brigu za CELO SVOJE STADO !
Kako je naš narod posle „20 mršavih krava“
dočekao još i završni udarac svetske RECESIJE ? I šta mu se pritom desilo ? Evropska evolutivna spirala je kulminirala
do potpune atomizacije znanja u subspecijalnostima, pometnje u vrednosnim opredeljenjima
i hiperprodukcije «hleba i igara» („Panem et circenses“) - za najšire narodne mase.
i hiperprodukcije «hleba i igara» („Panem et circenses“) - za najšire narodne mase.
SVE JE NA PRODAJU !
Glavna zabava je duhovna
prostitucija najgore vrste, u
kojoj postoje ljudi spremni da
za sumu (koju neće izvesno dobiti) nedeljama
žive - 24 sata - pred TV kamerama. Kriminalistička oprema (poligraf) koja pripada
istražnom postupku (kao oružje koje „duži“
samo policija, vojska)
i koje služi da se nesporno ustanovi KRIVIČNA ODGOVORNOST – koristi
se za nanošenje duševnog bola ! Da pred
milionskim
auditorijumom nevinom
građaninu „pretura“ po intimi – samo zato što je
isti na to pristao za novac (koji takođe
neće izvesno dobiti) jedino ako pobedi
? Ni to nije najgore – najgore je što 80% naroda
„urasta u fotelju“
gutajući tuđu patnju -
umesto da živi svoj život
! Treba li bolji dokaz
rastakanja vrednosne orijentacije – dovoljnog da zabrine našeg duhovnog Pastira
?
Moderna
tehnologija - uz prednosti koje je donela
(uglavnom u domenu komfora) nosi sa sobom otvorenu pretnju «rastavljanja» čoveku imanentnog integriteta tela – duše – duha !
Digitalna tehnologija menja metode šestomesečno, a temeljne tehnologije dvogodišnje ! Ljudska duhovnost i graditeljsko umeće – samo od Imhotepa traju već dva milenijuma !!! Arhetipsko kolektivno pamćenje evropske civilizacije je nepresušan IZVOR inspiracije.
Digitalna tehnologija menja metode šestomesečno, a temeljne tehnologije dvogodišnje ! Ljudska duhovnost i graditeljsko umeće – samo od Imhotepa traju već dva milenijuma !!! Arhetipsko kolektivno pamćenje evropske civilizacije je nepresušan IZVOR inspiracije.
Zato smo osnovali ALIJANSU UNIKATNE ARHITEKTURE da nove arhitekte vratimo renesansnom selektivnom i strukturnom načinu mišljenja. Mi se borimo za svetlo
RAZUMA i razumevanja - nasuprot mračnim fijokama fragmenata. Mi se borimo
za stari/novi «leonardovski» univerzalizam
: učenja, znanja, mišljenja i kreacije!
Marin RAJKOVIĆ – časopis
ARHITEKTURA 136 – april 2009.
To je dakle taj tekst od
pre pet godina –
i tek kad sam ga sada pročitao, shvatio sam da je naš poslednji Svetac
g.Pavle –
imao raskošnu intuiciju, kojom je disao duhom našeg Naroda. Mene (na
primer)
ne može tako lako da impresionira neko, samo zato što je izgradio „najviši
soliter na svetu“
(setite se – Vavilonsku kulu). Ali u mom slučaju – to je najverovatnije
profesionalna deformacija, jer arhitekt (a ima
nas 5.000 u Beogradu i još toliko u Srbiji)
mora da vidi ko je projektovao, koju namenu i za koga, da vidi feasibillity
studiju –
i najvažnije, da vidi da li je studija - opravdana posle (bar) 5 godina
eksploatacije.
Narod to doživljava na mnogo dubljem intuitivnom nivou
i zato je naš Pastir upotrebio (za naš) pojam
„Skadra na Bojani“ = (svetski) Vavilonska
kula.
Narodu je naime dovoljno da vidi oko sebe tri (upola manje) kule od
110 – 115 m :„Istočna (trostruka) kula“, na vrh Ustaničke i „zapadna kula
“Geneks“ – koje već dve decenije „zvrje prazne“ i „služe kao bilbordi“
(kako dughovito reče novinar
Mučibabić u POLITICI od
07.09.2010 u članku „Niko neće u
kapiju Beograda“) I treća,
„Beograđanka“- - na terazijskom grebenu - u centu – takođe poluprazna
bar deceniju – na kojoj niko nije oprao prozore godinama.
E, ali : troškovi održavanja i slično – to je narodu bilo strašno nerazumljivo !
Sada međutim, kada treba da uporedi najblistaviji san iz „Hiljadu i jedne
noći“
– (Vavilonsku kulu) i suvu koru hleba – sušenu u rerni – narod kaže:
„Selo gori - a baba se
češlja“ – i to kroz zube
! Da taj spontani otpor
prema megalomaniji, (koji je g.Pavle prepoznao metaforom Vavilonske
kule)
– kod našeg naroda nije tako jak – Radoš Bajić nikada od poslovice
– ne bi napravio beskrajni serial – narodni
EP !
Ali - skeptici uvek kažu : „Hrist je umro – uzalud“ !
Nepopravljivi optimisti tvrde da : „Nada poslednja umire !“
Ja kao profesionalac (30 godina planer) ZNAM da Beograd
ZNA KAKO DA najpametnije
potroši 2 - 3 milrd evra !!!
Ne trebaju nam "DANAJCI" za opbilaznicu kroz Zrenjaninske i Pančevačke ritove!
A najpreče je da saobraćaj "prodiše" ! Za to znamo da su naša deca,
koja su morala da odu 1990. – ZARADILA MNOGO VIŠE !!!
Нема коментара:
Постави коментар