Šesta je godina, kako nikako nisam uspeo da nađem -
ovaj za mene drgaoceni tekst,
I N M E M O R I A M mome dragom
Učitelju Bogdanu BOGDANOVIĆU
- koji nikada nije objavljen - jer sam ga ja "obrisao"
u jednom "čišćenju diska" i zaturio jedini primerak na papiru.
Kao što se ništa u životu ne dešava slučajno - tako na današnji dan
- kada se pre 94 godine (20.08.1922) Bogdan rodio - ja sam
raspremao atelje - i upravo "niodkuda" (iz arhivske gomile) sa stola je
odlepršao na pod ovaj papir - koji sadrži jedini primerak tog teksta.
UČITELJ NIKADA NE
MOŽE DA UMRE ...
Bogdan
nam je dva
puta od Boga DAN i treći put
uvek dobro došao! Prvi put je
Veliki Stvoritelj svih svetova - DAO Bogdana graditelja 19 balkanskih memorijalnih kompleksa, drugi put je dao Bogdanovića spisatelja 19 knjiga i treći put je Protomajstor, koji se kao crtač može meriti samo sa Direrom - naravno uvek dobrodošao – UČITELJ !!!!
Ko prenosi
svoja znanja - nikada ne može
umreti ...
Bogdan Bogdanović graditelj je PRVI pre - četvrt veka pomirio
četnike i partizane - građane i revolucionare. Ni na jednom
Bogdanovom memorijalnom kompleksu, nigde nećete naći ni u naznaci
Zvezdu
Petokraku
- niti četničku
Kokardu - jer (ko
ne zna),,kokarda" je svaka vojnička oznaka koja
se nosi na kapi - koja je deo uniforme. To
zbog toga, što među nama,
uvek ima onih koji
imaju običaj da ,,tumače" ono o čemu nemaju pojma.
Dakle Bogdan
je
učinio graditeljskim jezikom, ono što je
Vili Brant učinio političkim gestom, kada
je kao Nemački
Kancelar,
klekao
na
spomenik Jevrejskim žrtvama, da oslobodi mlade
Nemce “nacističke hipoteke". Bogdanovi memorijalni kompleksi su univerzalna kultna mesta posvećena žrtvama rata
- svih ratova na svetu isvih vremena. O tome govore univerzalni simboli jezika - kojim se Bogdan služio
u svojoj gradnji. U jevrejskom spomeniku - dva krila Feniksa; U Kosovskoj Mitrovici '"kolevka neba"; u Prilepu blistavo bele okamenjene ,, ... pletisanke, što pletivo pletu
tanko - među javom i međ snom!"; u Kruševcu leptiri koji se odlepe od zemlje
samo za jedan
dan
; u Leskovcu kamena Kraljica duša
koje lutaju; u Mostaru zagrljaj neba i zemlje svih drevnih
civilizacija od (kako je voleo da kaže),,blatnjavih" civilizacija Mesopotamije (medurečja) do kamenih gradova Maja i Inka. Kupe u Vukovaru - dotiču nebo; ,,stećci" u Beloj Crkvi su kaplari solunski, još iz ,,prvog" rata,
a betonsku oplatu za raskošni Cvet u Jasenovcu - radili su brodograditelji, samo
jedanput (da se izlije beton)
-
jer niko osim njih to nije umeo - a onda je oplata bačena i ukazao
se raskošni cvet večitog ponovnog rađanja, koji u kriptama u svojoj bazi - ima jezerca sa minijaturnim ,,zlatnim" barkama - koje ,,prenose duše na onaj
svet"!!! Ako nekoga zanima
OV AJ JEZIK Bogdanovog upisivanja
u pejsaž - neka nade esej istog autora
,,Tipografska semiologija"
u časopisu UMETNOST br. 63/64 iz 1979. Ovde smo samo napomenuli
da su Bogdanovi memorijali - simbolički METAJEZIK.
Zašto je ovo važno ?
Zato što svi koji su mu
zavideli,
nisu
shvatali
da Bogdan nije vešto ,,pobegao" u jednu sasvim novu
,,specijalnost" - da ne bi imao konkurenciju - jer su oni kao školovani arhitekti « moderne » već bili fah - specijalisti
-
naučeni
da ,,štancuju
stanove", pa kao takvi nisu ni
bili u konkurentskoj ravni. Nisu razumeli da je
Bogdana
,,teralo nesto
iznutra". Nisu bili sposobni da prepoznaju - na koliko je načina,
Bogdan bio
opismenjen :
Semantički, ludički, simbolički, hermeneutički, mitoloski, heraldički, ritualno, inicijacijski, alhemiski, pitagorejski i teozofski, likovno i logički, filosofski
i metafizički. Bogdan je
znao Kantovu definiciju
,,arhitektonike" - koja je uvođenje reda među stvari ! Svi drugi arhitekti
njegove generacije - nisu ni primetili da ceo svet “proces projektovanja" pogrešno prevodi
sa DESIGN - što je oblikovanje, .mešenje",”vajanje,seckanje i slaganje - kolažiranje
!
Zato je Bogdan (osim
nekoliko stotina naslova u štampi i periodici) napisao 19 knjiga da bi pokušao da objasni neke pojmove, da skrene pažnju, na grube previde u istoriji
i teoriji
grada - kao i u tehnikama projektantskog mišljenja i socijalnim
utopijama iz čijeg ideograma –
je “virio" ubrzani
KRAH !!! Počeo je od početka - kao Vitruvije. Ako
ne računamo ,,Mali Urbanizam" (kao praktikum), velika doktrina Bogdanove gradogradnje, detaljno lje razradena počevši od “Urbanističkih mitologema “- zaključno sa ,,Urbs & Logos" !
Tako je
stvorio
dva
logička
alata za
razumevanje i uspešan razvoj
gradova.
Prvi graditeljski alat je analoški niz KO SMOS - POLIS - ČOVEK i drugi,
semantički alat je matrica : tema
-
sintema
- mitologema - filosofema.
Objasnio je anatomiju i « fiziologiju » istoriskog
,,razvoja" gradova - koji je išao
putem « gutanja »
prirode - što je neminovno
imalo
svoju cenu. Zato je (Bogdanov učenik) arhitekt
i pesnik Zoran
Bundalo, u
svojoj prvoj zbirci pesama ,, LIV " (iz
1973) - pesmu posvećenu B.Bogdanoviću završio stihovima :
,,Grad je
naša subina - koju nismo
birali,
Odveć tu, odveć sada -
dok nada nestaje
I noć u svoju izdubljenost
i rasprostranjenje se ruši
!"
Tako
se srcem zaleteo
i u politiku, jer nije podnosio.
Lažne proroke"
- da bi nam posle 8. sednice - PRVI
rekao
ko je Milošević, koji je sleteo na Gazimestan
trijumfalistički da proslavi - izgubljenu bitku - ali Bogdana
niko nije slušao.
U poslednjem velikom intervjuu - na dve strane BORBE
od
12-13.10.1991 pod
naslovom « HRABROST JE DA SE KRIKNE -
NE - ipodnaslovom B.B,
ili intelektualac (Srbin) i rat (u Hrvatskoj)« Pod međunaslovorn
«Svemoć nemoćnih
duhom» - jedini
urbanolog u ovom delu sveta kaže :
« Titov iskonski greh nije ni Kominterna, ni Vatikan, već duh sugerirane superiornosti, svemoć nemoćnih duhom, diktatura banalnosti, vlast konferencijaša, mesnih zajednica, radničkih saveta .... Reč
je o monokulturnom mentalitetu koji je uveliko pripreman u prethodnom periodu, mentalitetu borca, vojnika partije, revolucije, nacije, vere. Milošević je Cezar
duha
te
nernoćne svemoći i to je osnova njegove vladavine srpskim
dušama."
Malo dalje medutim,
Bogdan
kaze - da
ko se
lati
rasturanja Jugoslavije, mora odmah računati, da će prva posledica biti -
da će doći sa planine - oni koji će nas građane - učiti
šta je GRADSKO !?! To mu nikada nisu oprostili svi oni koji su zemlju rasturali svesno - jer
kako reče Ivo Andric (U ,,Znakovima
pored
puta")
: ,,U istoriji svakog naroda postoji trenutak kad pametni
zaćute (ili
odu u Beč - kao Vuk Karadžić
-
prim. M.R.) - budale progovore - a fukara se OBOGATI »
Tako smo došli i do Učitelja. Bogdan nas je naučio
šta su pragovi znanja. Kad neko kaže :: "Sad tek
znam koliko ništa ne znam" - na najboljem je kursu da trasira
svoj budući put saznanja. Naučio nas je ARETON
principu Antičke akademije - po
kome
svaki
učenik,
celog
života
učeći
prati svoju ,,crvenu nit" i traži svoje odgovore
na svoja pitanja.
Dovoljno
dobra je ona škola - koja mu pokaže, gde
da traži ono što ne
zna. Takvu je Školu Bogdan
napravio 1971 – (NAŠ) NOVU ARHITEKTONSKU ŠKOLU - u kojoj je
svaki
profesor,
pre početka predavanja - morao
u vrhu table da upiše svoj BROJ TELEFONA. Da
podsetim 1971
godine, niko nije ni sanjao INTERNET !!!! Naučio nas je šta je TIMSKI RAD ! Naučio nas je tri ,,najteže" srpske reči : HVALA
-
MOLIM - IZVINI !!! Činio je sve
- da ostavi za sobom - bar jednog učenika ,,boljeg od sebe" - ali to je bilo
gotovo nernoguće. Bogdan je počeo
u svome ateljeu
u Malom Popoviću
da pravi hepeninge
(slične
KOSI u ,,Ateljeu 212"), koje će mnogo kasnije
biti nazvane ,,otovrenim radionicama", koje imamo snimljene na 8 mm celuloidnom filmu
i kojima su među ostalima, prisusutvovali jedna
Mira Trailović i (recimo) jedini tadašnji ozbiljni pisac o arhitekturi,
Darko POPOVIĆ
- danas Urednik ,,Glasa Amerike" za Srbiju
u Vašingtonu. Tamo
su Bogdanovi studenti isprojektovali čitavu izmišljenu civilizaciju, sa svojom
ontologijom, ikonografijom, jezikom, pismom, kostimima, muzikom i etno – plesom
i planimetrijskim matricama -
svojih kuća i naselja.
A onda su
došli oni koji su ne
samo
Bogdanu,
nego
svim
mislećim Srbima UZELI bez pitanja sledećih 20 najkreativnijih godina - od 30. do 50. (recimo)
! Neki od njih
su probuđene ,,pralje sopstvene savesti" - koji sada počinju, bez najave da organizuju
“ilegalne komemoracije"
jer su naglo shvatili
da je Bogdan Bogdanović jedan od 10 najvećih
Srba svih vremena
! Sada kada ga je
Bečki ,,ArhitekturZentrum" na svaki način uneo u svetsku
Riznicu
kulturne
baštine
-
pokazujući
tako, da je Bogdan
svetska kulturna veličina, koja
je samo (kao i mnogi drugi) - poreklom Srbin - inače po uverenju
kosmopolita. Da je doživeo sudbinu mnogih velikih
Srba, koje je
čitav
kulturni
i umetnički svet slavio -
dok su ih Srbi nagrđivali
.
,,Oprosti im Gospode
– nisu Znali šta rade
Jer nisu imali pojma
- ko je Bogdan
Bogdanović ! "
NEKA MU JE
VEČNA SLAVA I HVALA !!!
Marin RAJKOVIĆ - matematikos Broja Velikog 20.08.2010.godine - Beograd
Нема коментара:
Постави коментар