12. 1. 2017.

KOLARAC - INSPIRACIJA ZA XXI. VEK

(PROSVEĆENI  INVESTITOR  U  SRBIJI  XXI  VEKA) 10.05.2014
Kolumna u ARHITEKTURI od 24 nastavka – koja je išla 2007 – 2008 - 2009 –
Pod nadnaslovom „ANATOMIJA DESTRUKCIJE GRADITELJSKOG ESNAFA“
nastala je zapravo od jednog mog naručenog teksta o „građevinskoj mafiji“
gde sam kao kontrapunkt - uzeo zadužbinarstvo čiča Ilije Kolarca. Taj tekst je
Bio malo duži – pa ga je urednik „isekao na tri dela“ – bez da promeni zapetu
pa vam ga ja (zbog autentičnosti) tako i postavljam !
NA KRAJU ĆU OKRENUTI REDOSLED – da bude u kontinuitetu.
VIDITE LI ZNAČAJNU RAZLIKU POSLE CELIH 10 GODINA !?!
INVESTITOR  U  SRBIJI  XXI  VEKA – I.deo
(prvi put objavljeno – bez izmena - u ARHITEKTURI 118 – oktobra 2007)

Još od početka Milenijuma sam nebrojeno puta ponovio ocenu da u Srbiji nije
najgora rezultanta prethodne desetogodišnje “despotije” jedne porodice – potpuna INKOMPETENCIJA – već bezkompromisna BORBA neznalica i ignoranata za
PRAVO da ono o čemu nemaju pojam, koliko nemaju pojma – da nemaju pojma
 - mogu javno i ravnopravno da ocenjuju - i čak o tome odlučuju !
Takvih naravno po definiciji ima najviše među POLITIČARIMA
– jer u ovom narodu (još od Nušića) poslednji kriterijum za njihov izbor je bila STRUČNOST. Ovo me međutim mnogo manje brine kad su u pitanju političari
koji  potiču sa KADROVSKIH LISTA - pošto uvek imaju onu novinarsku krilaticu
da su oni ”univerzalne neznalice”- uče samo šta treba i (naravno) rade samo ono
šta im gazda kaže !!! (Što reče naš čuveni Akademik Pavle Savić)
«...osveta LOŠIH ĐAKA koji su sačekali svojih 5 minuta ...»
- inače bi u svakoj drugoj društvenoj konstelaciji - bili upravo NIGDE !!!

U svetlu ovog saznanja, mnogo me više brine naša – građevinska struka. Radi se dakle o INŽENJERIMA – koji bi po “default” – u trebalo da misle sistemski i sistematski – odgovorno i argumentovano. Oni to u velikoj većini i rade – ali imaju mali “hendikep” što vrlo retko rade sa SVOJIM PARAMA. Naime svaka “linija” koju povuče inženjer na papiru – pokreće uvek VEĆU MASU para – koje mogu biti : državne, korporacijske, akcionarske, privatne ili dobrotvorne ... Navedeni redosled “organoleptičkog” porekla para, nije ni malo slučajan – ali pre toga moram da vam otkrijem ko mi je ukazao na ovaj problem – a uopšte nije inženjer – ni blizu !!!

Kada sam 2000 godine objavio knjigu : “Kako najlakse upropastiti sopstvenu kuću” ( u fazi gradnje – naravno) – u podnaslovu sam napisao : ANTIPRIRUCNIK ZA MUDRE INVESTITORE. Time sam hteo da kažem da MUDAR investitor u toj knjizi može pronaći sve ono što ne treba da radi dok gradi (u ovom slučaju porodičnu kuću) ako neće, da je gradi tri puta duže nego što bi morao – i da ga košta 4,5 puta VIŠE od cene takve kuće - izgrađene po projektu - za potrebno vreme.


Tako sam ja poslagao kockice iz svog 20 – godišnjeg iskustva sa preko 200 investitora. Jednako tako su me razumela i dvojica prvih recenzenata knjige – koji su bili arhitekti !!! Medjutim – onda se pojavio treći  recenzent – moj dragi prijatelj sociolog kulture i doktor “slobodnog vremena” kako ja volim da zovem Dr. Ratka BOŽOVIĆA – koji je na promociji pomenute knjige neočekivano izrekao nešto
-        što me je nateralo na razmišljanje sledećih pet godina :
-         
“ Autor je napisao ODU našim hrabrim kućegraditeljima – koji su u nejnenormalnijim vremenima, ugradili pare u zemlju, da više nikada ne mogu da ih vrate u džep
       i pritom od sebe napravili, nove poreske obveznike u Zemlji koja menja
       Zakone kako se kome “okrene ćurak! “

Ovako markirana “lična žrtva” nepogrešivo asocira na našu investicionu tradiciju ZADUŽBINA! Je li to već u par rečenica vrlo slojevito stratifikovana DEFINICIJA idealnog INVESTITORA pre svega u zemljama, u vreme i u prilikama – TRANZICIJE ? To ume malo ko kao Dr. Ratko BOŽOVIĆ. Je li to idealni investitor XXI veka i/ili - šta mu je potrebno da bi to postao ? Setimo se samo na kratko čoveka – legende koji se - sve šljivama i svinjama trgujući – upisao među najveće dobrotvore SRPSKE KULTURE . Čiča Ilija Milosavljević - KOLARAC ! Je li bio obrazovan ? Po sopstvenoj izjavi “ ... ja sam završio “časlovac” (tri razreda livadske osnovne škole – prim.M.R.) – a ostavljam svome narodu UNIVERZITET !”

Koja je to vrsta motiva bila kod trgovca čija je logika : kupi jeftino - prodaj skupo – i ZARADI ! E, pa - kad “pretekne” stupa na scenu građanska savest i patriotska logika : ” Ne pitam šta ja mogu da uzmem od Države – već šta ja mogu učiniti za svoju Državu ? Po čemu će me generacije pamtiti ?“ Kad IMAŠ dovoljno odna činiš dobro delo ne iz obaveze – nego iz svog ličnog zadovoljstva. Pritom naravno ne mašeš zastavama i parolama – da bi TRGOVAO svojim „PATRIOTIZMOM“ !

Kako je čiča Ilija uz Mišu ANASTASIJEVIĆA, Savu TEKELIJU, Nikolu SPASIĆA i još nekolicinu, uspeo da dobije najelitnije gradske lokacije i podigne impozantne građevine od po (“Kolarac” recimo) 4.500 m² ? Jednostavno ! Čiča Ilija Milosavljević – KOLARAC  angažuje Profesora Petra Bajalovića, jednog od najviđenijih tadašnjih arhitekata – koji je OCENIO gde u Beogardu treda postaviti narodni Univerzitet : Jednako udaljen od Dorćola, Kalemegdana i Antičke biblioteke
       pa je tako i ušlo u plan !!!
        
Kako je to primala državna vlast. Personalno - Pastoralno! Poštujući LIČNI autoritet ! Kada (na primer) gospodin Nikola Pašić sretne arhitektu Bajalovića
u Knez Mihajlovoj, skine šesir i kaže :
“Postovanje gospodine Inženjeru – uvek mi je drago kad sretnem Vas koji
nešto gradite – STVARATE – uvek mi se ta nedelja završi uspešno !”

“ Hvala – takođe Gospodine Premijeru – nije teško praviti graditeljske poduhvate kad imaš podršku takvog Predsednik - takve Srpske Vlade !”
       odpozdravlja smerno uvaženi inženjer ...
        
Primetili ste da smo do sada govorili o poslednjoj
pomenutoj vrsti investicija – o ZADUŽBINI.


Нема коментара:

Постави коментар