30.10.2018.
PROGRAM
AKADEMIJE UNIKATA 2008
10.godina NVO AUA (VIII epizoda vremeplova)
PROGRAM AKADEMIJE UNIKATNE ARHITEKTURE
(izvorni programski dokument iz 2008)
Nakon, prethodno
predstavljene V. godišice ALIJANSE UNIKATNE ARHITEKTURE, sledećih 5
godina, ALIJANSA je radila
pretežno individualno – upravo na
način koji sada želimo da institucionalizujemo : jedan Učenik – jedan
Učitelj !!! To je vrlo lepo – figurativno opisano na flajeru,
prelomljenom na 3 trećine A4 formata – gde je u srednjoj „šlajfni“ uvek opis –
ponude sadržaja rada – ilustrovan levo i desno. Na jednoj strani – to je „vaša
lična školjka“ u kojoj se najbolje osečate – enterijer projektiovan i
izveden za poznatog korisnika. Na drugoj strani su najaktuelniji
pravci Wellness Revolucije – aktuelne „industrije slobodnog vremena“ –
posvećenog pre
svega zdravlju –
u kojima ALIJANSA ima animatore, koji mogu ponuduiti najkvalitetnije
„radionice“ (recimo) art i dance terapije – crtanje, slikanje, vajanje,
kaligrafija – i konačno kako flajer kaže : ALIJANSA vas može
„inficirati“ TANGOM – do kraja života“!!!
„KLASIFIKACIJA ZANIMANJA nasledjena iz prošlog veka industrijske revolucije
(kao i još neke stvari) nije doživela
temeljnu EVALUACIJU I REKLASIFIKACIJU
u pogodnom trenutku kakav je (recimo) bio trenutak rušenja Berlinskog zida.“
Kada je osnivana ALIJANSA, 2008 godine, zapravo smo bili ubeđeni – da će njen program (koji sada analiziramo) biti samo jedan „dodatni alat“ u obuci graditelja, pri čemu smo nastojali – da (recimo) suprotno Vineru (još tada) – arhitekte osposobimo da budu univerzalni stručnjaci – unikatne gradnje – za poznatog korisnika – uvek sposobni da najposebnije zahteve investitora zadovolje na najbolji način – u okviru tima Učitelja, koje je ALIJANSAokupljala (ili sa retkim specijalnostima) planirala stalni saradnju !!! I (kad se danas osvrnemo) – nigde nismo ni promašili ni preterali – iako (kako rekoh) nismo ni sanjali – da će za samo 10 godina, ESNAF graditelja u Srbiji potpuno umreti.
I da kažemo i to – ništa mi tu ne dramatizujemo. Ovo je samo jedan od prolaznih istorijskih ciklusa „dekadencije struke“ (malo drastičniji do duše) – ali svakako samo jedna FAZA – reinkarnacije graditeljskog zanata – koji je označen amajlijom gnostika – kao UROBURUS – ili zmija koja jede svoj rep – simbolišući tako rađanje i umiranje – i večito obnavljanje Univerzuma koji (to smo shvatili zahvaljujući kvantnoj fizici) sada definitivno ne može biti Njutnova „mašina“ sa milijardama točkića i poluga (kao sat) koji nekim čudom – funkcionišu zajedno !!! SVE – MIR je definitivno – savršeni organizam, u kome je sve na svom mestu, koji ne proizvodi „otpad“ – sve što je nekome otpad – u prirodi je drugoj vrsti hrana – upravo kako to predstavlja zmija koja se obnavlja !!!
Nemojte misliti – da u prirodi – takođe ne postoji Zmija UROBURUS – pogledajte kako jede svoj rep – dok se igra sa svojim mladunčetom !!! Zato su i osnivači ALIJANSE 2008 godine – (suprotno Vineru – koji preporučuje sub specijalizaciju („fach – idioten“) smatrali da UČENIK – treba da izabere PITANJA – i tokom karijere …“saznaje sve više stvari – o sve više stvari“ – univerzalno – koliko mu to ALIJANSA može omogućiti.
Pa smo tako mi obuhvatili : Recimo u
prvoj godini – graditeljski period :
„Od Vavilonske kule – do Vitruvija“ – sa studentskim seminarima koji se namenski prave za buduću : „ENCILKOPEDIJU GRADITELJSKIH IGARA“! I tako redom – za svaku godinu studija. Studentima je ponuđena široka paleta alata, metoda i tehnika, da bi što preciznije (kako smo rekli) : „Formulisali svoja pitanja – i pronašli svoje odgovore na svoja pitanja – tokom obuke u ALIJANSI !
Pogledajte flajere ALIJANSE iz 2014 – a zatim PROGRAM AKADEMIJE UNIKATA :
na blogu : PRIZIV SAVESTI 1102 2011 – www. marinrajkovic.blogspot.com
PROGRAM AKADEMIJE UNIKATNE
ARHITEKTURE
*** SINOPSIS ***
***
1. - KLASIFIKACIJA ZANIMANJA
nasledjena iz prošlog veka industrijske revolucije (kao i još neke stvari) nije
doživela temeljnu EVALUACIJU I REKLASIFIKACIJU u pogodnom trenutku kakav
je (recimo) bio trenutak rušenja Berlinskog zida. Ključna rečenica Norberta
VINERA (oca KIBERNETIKE) - da specijalista tokom karijere :
„...saznaje sve VIŠE stvari o sve MANJE stvari ...” je savršena metafora
za subspecijaliste, ili (kako to Nemci lepo i bez „pežoracije“
kažu) „fah - idioten” koji su nam u XX veku naučnog i industrijskog
USPONA bukvalno „raskrilili vrata” Kosmosa. Za XXI vek su
međutim neophodna Univerzalistička znanja i veštine - da bismo u„krizi
obilja” po defaultu – bili uopšte sposobni da NEKIM SISTEMOM
pretražujemo „Kosmos” i nešto od obilja postojećih znanja ISKORISTIMO.
To je jedini način da u beskrajnom lavirintu ne završimo u nekoj od fijoka fragmenata.
2. - Naša škola se bavi pre svega STRUKTURNIM
NAČINOM MIŠLJENJA koje omogućuje da se stvari „osmišljavaju” kao logične CELINE
– u našem slučaju segmenti ili kompleksni prostorni AMBIJENTI – bez obzira
kojom će tehnikom „interpretacije” ova rešenja biti OBJAŠNJENA investitoru ili
naručiocu i bez obzira na njegov obrazovni nivo, prostornu intuiciju ili
poverenje u izabranog projektanta. MI preferiramo IZMIŠLJANJE kuće od
„belog papira” i naš je zavet da osposobimo naše učenike da sve svoje
ideje budu sposobni da predstave CRTEŽOM u „slobodnoj ruci” -
da bi smo SPREČILI atrofiju „sopstvene inteligencije” koju ljudska ruka
poseduje, a koja je u XXI veku nedvosmisleno ugrožena - ako je mnogi nisu već i
ODPISALI.
3. - Sasvim pojednostavljeno rečeno : DODIPLOMSKE
STUDIJE (3 +2) usrdsredili smo oko prve tri godine koje studente treba da u
potpunosti osposobe da budu kompletni ARHITEKTI AUTORI – sposobni da IDEJNO
reče sve elemente UNIKATNIH OBJEKATA - koji nisu zanimljivi za velikoserijsku
građevinsku produkciju. U tom osnovnom jezgru biće upoznati sa velikim
brojem tradicionalnihgraditeljskih ZANATA – koje više NIGDE
na svetu ne mogu da nauče.
Nezavisno od toga što oni svojim sinteznim
(leksikografskim) trimestralnim prilozima „popunjavaju” – tri
ATLASA , navedena u detaljnom opisu godina studija (28 x 3 x 4 = 336 jedinica)
- STUDENTI se u IV godini istovremeno opredeljuju za smer samim izborom FORME DIPLOMSKOG
RADA – ili „poslediplomskog rada”. Najkraće rečeno - posle tri godine dakle
postaju „apsolventi” obućeni da u celosti DRŽE U GLAVI svaki objekat koji su
oni smislili (sa svim elementima potrebnim i dovoljnim inženjerima saradnicima)
– u četvrtoj godini praktično biraju tehnologijusvoga diplomskog,
dok u petoj godini – uče RAZRADU projekta, bez nepotrebnog upuštanja u
specijalnosti inženjera saradnika, ali se osposobljavaju da vrlo stručno vode
AUTORSKI NADZOR na svome budućem objektu – bez obzira na činjenicu da se radi o
školskom zadatku. U poslednjoj godini oni uče brojne elemenete komunikacije sa
investitorom, način izrade Ugovora, odnose sa kolegama inženjerima, sa
izvođačima i konačno sa Komunalnim službama i „Državom” i to na bazi najnovijih
saznanja primenjene psihologije – kao što su recimo „mentalne mape” Tonija
BUZANA, ili knjiga „GOVOR TELA” – svetskog autora Alana PIZA.
Mantra naše Akademije unikatne Arhitekture
glasi :
TVOJA KUĆA JE U MOJOJ GLAVI – (dok se ne
useliš) !
4. - U tom smislu smatrali bismo vrlo
korisnim kada bi Evropska komisija za praćenje BOLONJSKOG PROCESA sastavila sa
svih evropslih Univerziteta KATALOG GOSTUJUĆIH PREDAVAČA, koje bismo
mogli naći na Internetu sa svim potrebnim podacima o specijalnosti (CV)
sugestijom kojim srodnim ili „dodirnim” disciplinama bi oni mogli biti
zanimljivi, koje su njihove „preferencije” u domenuproširene disciplinarne
saradnje, kao i po kojoj ceni i pod kojim uslovima bi oni držali „u gostim”
predavanje, kurs, seminar ili radionicu. Mislimo pre svega naneakademske
istraživaće graničnih područja nauke (od kojih smo dvojicu već
pomenuli) - a spremni smo da predložimo još neke autore - koji bi nama iz
raznih razloga bili zanimljivi.
PROGRAM
AKADEMIJE PO GODINAMA STUDIJA
I G O D I N A – od Vavilonske
kule do Vitruvija
Suština “graditeljskih igara” u prva tri trimestra sastojala bi se u tome da student radi idejno rešenje za recimo PITAGORU, o kome izvesno znamo da ni jedan čas matematike nije održao do svoje 54. godine - do kada je putovao po Persiji, Egiptu, Jordanu – velikim (tada) centrima nauke. Pitagorinu “matematiku” u užem smislu svi tumače na (recimo) isti način, ali njegovo tumačenja uticaja brojeva na Kosmos i sve oko nas – svako tumači različito.Zato je zadatak našeg studenta da uz pomoć raspoloživih izvora, svoje intuicije i saradnju sa Mentorom – Pitagori napravi “projketni zadatak”, da bi mu izprojektovao Matematičku GIMNAZIJU – tokom prva 3 trimestra studija.
PITAGORA (582 –
500) - MATEMATIČKA GIMNAZIJA
SOKRAT (469 – 399)
PLATON (427 – 347)
ARISTOTEL (384 – 322)
EUKLID (III vek
p.n.e.)
ARHIMED (287 –
212)
VITRUVIJE POLIO MARK
(I vek p.n.e.) – 10 KNJIGA O ARHITEKTURI
tema : (doba međurečja – Egipatskih
dinastija - zaključno sa antičkim POLISOM)
sintema : „blatnjave” civilizacije Međurečja
– mitsko vreme VEROVANJA
philosophema : „ENCIKLOPIEDIJA
GRADITELJSKIH IGARA” (I atlas)
mitologema : „personalne” metafore dominantnog načina mišljenja
- projektovanj
II G O D I N A – Od Vitruvija
do Paladija
U ovoj godini studenti se upoznaju sa (ako se može reći) stvaranjem samosvesti evropskog kulturnog bića kroz eterične i okultne pokušaje samosaznanja. U ovom vremenu je nastalo 75% poznatih tajnih društava, od kojih je polovina obnovljena - posle Renesanse - a četvrtina postoji i danas. Istovremeno – uprkos nedostatkusistematske projektantske misli – polako ali sigurno do savršenstva napreduju najstariji graditeljski zanati kao što su : klesarski ili tesarski, kovački ili livački i nebrojeni drugi – sa kojima će studenti u ovoj godini biti upoznati koliko žele, jer će za to sve manje imati prilike - pošto se radi o većini danas potpuno bezrazložno„izumrlih” zanata !
HERMENEUTIKA
ALHEMIJA
ASTRONOMIJA
ASTROLOGIJA
METAFIZIKA
TEOZOFIJA
GNOSTIKA – Andrea PALADIO
- ČETIRI KNJIGE O ARHITEKTURI
tema : (URBS
& LOGOS – napredovanje zanatskih veština – RENESANSA)
sintema : „Odisejska lutanja” / podela crkve / inkvizicija –
vreme SUMNJI
mitologema : od„herojske priče”u KAMENU do „zaludgraditeljstva”
samoga sebe
philosophema: „ISTORIJA
ARHITEKTURALNIH STRUKTURA (II atlas)
III G O D I N A – od Paladija
do Gaudija
Renesansa pa - naglo UBRZANJE ! Buržoaska, pa industrijska revolucija, zaneseno tehnološko SAMOLJUBLJE koje čitav svet uverava da je PERMANENTNI RAST – pretpostavka budućeg postojanja*. Nastaje nagla potreba za spajanjem UMETNOSTI i ZANATA – postaju slavne ** «L' ecole de beaus arts», «Bauhaus», «Institut za umjetnost i obrt» - daju zasnovanost «pronalasku» prirode IGRAČA imanentne svakom čoveku - knjigom«HOMO LUDENS»-a Johana Huizingea. Istovremeno međutim (opet na paralelnom koloseku) počinje ekspanzijaREDUKCIONISTIČKE misli idealno oslikana knjigom Herberta Markusea : «ČOVEK JEDNE DIMENZIJE» iz 1964 god. Kao Čaplinova karikatura «marionete» za beskrajnom trakom u antologijskom filmu:«XX vek» !
Mnogi opominju da se radi o OPSESIJI
velikoserijskom proizvodnjom - koja «ubrzava po sebi»!
GRAMATIKA
RETORIKA
LOGIKA
ARITMETIKA
GEOMETRIJA
ASTRONOMIJA
MUZIKA
tema : (prosvećenost
– egalitarizam – industrijalizacija – MODERNA - Markuse)
sintema : sedam umetnosti, buržoaska / industrijska
revolucija – vreme SAZNANJA
mitologema : sedam slobodnih („kraljevskih”) umetnosti kao POLJA
izučavanja
philosophema :„ATLAS EVOLUCIJE ARHITEKTONSKE FORME”(III atlas)
IV G O D I N A – ARETON PRINCIP (fakultativno)
Sve POJEDINAČNO gubi svaki smisao u korist
serijskog – uniformnog – to je kraj UNIKATA. ARHITEKT postaje
«...majstor klonovanja idealnih uzoraka...» i treba da ZNA samo KATALOG. Evropska evolutivna
spirala je kulminirala do potpune atomizacije znanja u
subspecijalnostima, dezorijentacije u vrednosnim opredeljenjima i
hiperprodukcije «hleba i igara» za najširi PLEBS. Sada
se bezmerno klonuju TV «realiti show», adrenalinski sportovi,
video i PC igre - do besvesti ! Kao da je ponovo potrebna SUMNJA iz
prerenesansnog doba - da se inicira novi pokret spirale
...
Poslednja rečenica Šarloovog
filma „GOSPODIN VERDU” glasi :
«Jedno ubisto čini ubicu – masovna ubistva HEROJE ! Broj sve POSVEĆUJE !!!»
ZEMLJA
PITAGORA TIPOLOGIJA
GRAMATIKA FUNKCIJA
VAZDUH
SOKRAT STANDARDI
ARITMETIKA ELEVACIJA
VATRA
PLATON KONSTRUKCIJE
RETORIKA
ARTIKULACIJA
VODA
ARISTOTEL MORFOLOGIJA
MUZIKA
MITOLOGIJA
ČOVEK
EUKLID MEHANIKA
GEOMETRIJA SIMBOLIZAM
POLIS / URBS
ARHIMED STATIKA
LOGIKA
URBANOLOGIJA
KOSMOS
VITRUVIJE TEHNOLOGIJE
ASTRONOMIJA REALIZACIJA
Za XXI vek su PONOVO neophodna Univerzalistička znanja i
veštine - da bismo u„krizi obilja” po defaultu – bili uopšte
sposobni da NEKIM SISTEMOM pretražujemo OBILJE i nešto od obilja postojećih
znanja ISKORISTIMO. To je jedini način da u beskrajnom lavirintu mogućnosti ne
potonermo u „živi pesak” NATOVARENOG izobilja mogućnosti, životnih
stilova, modela ...
Zajedničko svim ranijim epohama - pre XXI.
veka je da nisu znali GDE DA TRAŽE !!!
Specifikum veka u koji smo mi zakoračili je
– da nećemo znati - ŠTA DA TRAŽIMO !!!
tema : Puna diversifikovana
nastava na osnovu prethodnih 9 trimestara
sintema :– dekadentni
raspad vrednosne orijentacije - vreme „PREVARE”
XXI vek (sa ciljem uspostavljanja
NOVE vrednosne orijentacije)
RETORTA IDEJA - „KONCEPT
SELEKTIVNE SINTEZE”
(mentalnih ALATA projektovanja neophodnih u
XXI – om veku)
maja 2008 – AUTOR AUA
: mr arch sc Marin RAJKOVIĆ – magister artium liberalium
* M.R. –URBANIKUM – (esej
u časopisu) «DELO» 8-80 – Beograd – 1980 – str.39 - 59
** M.R. –ARHITEKTONIKUM –
«KULTURA» 44 – Beograd – 1979 – str. 135 - 159
*** M.R. – KONCEPT SELEKTIVNE SINTEZE – «ZAMAK KULTURE» – Vr. banja - 1980 – str. 71 – 82
#propgramalternativneakademijearhitekture #unikat #unikatnaarhitektura #koncept selektivne sinteze #marinrajkovic
Нема коментара:
Постави коментар