ZA DAN POBEDE RAZUNA U CELOM SVETU
Sve ono što sam anticipirao u svojim člancima iz osamdesetih - nije bila nikakva moja dalekovidost -
Sve ono što sam anticipirao u svojim člancima iz osamdesetih - nije bila nikakva moja dalekovidost -
imao sam samo dobre učitelje - Bogdana i Ljubinku i znao gde da tražim ono što ne znam.
Porazno ostvarivanje - korak po korak - mojih kobnih mladalačkih slutnju - do potpunog "iskliznuća" vrednosne
orijentacije u svetskim razmerama - do POBEDE efemernog nad duhovnim - "izkeženog" u liku
tabloidizacije svekolike kulture - dovelo je do potrebe osnivanja MESTA - gde ćemo pokušati da
zaštitimo DUHOVNOST I HUMANIZAM - "Alijanse unikatne arnitekture" :
MANIFEST ALIJANSE UNIKATNE
ARHITEKTURE
1. - IMHOTEP (u
prevodu : «onaj koji dolazi u miru» ...) -
je bio prvi renesansno UNIVERZALAN, bio je : konstruktor, vidar,
astronom i astrolog, faraonov «brat», dakle sin Boga Sunca i PRVI POZNATI arhitekt - graditelj
Đoserove (stepenaste) piramide. Njegovo ime je ispisano hijeroglifima u
podnaslovu ovog Manifesta, a njegova statua u Luvru drži prve NACRTE arhitekte, dok on nosi prvu zanatsku
(klesarsku) kecelju. Jedino vreme kad je živeo (2650 – 2600) dovodi u sumnju
njegov «renesansni univerzalizam»? 4 milenijuma pre Renesanse - IMHOTEP je naime
večno živi simbol da je Evropska civilizacija
(koja je uvek uključivala Mediteransku zonu)
ODUVEK UNIVERZALNA.
večno živi simbol da je Evropska civilizacija
(koja je uvek uključivala Mediteransku zonu)
ODUVEK UNIVERZALNA.
2. - Prva graditeljska epoha – od
Mesopotamije do Rimske civilizacije, sa puno Egipatskih dinastija, vreme kada
su ljudi učili MNOGO STVARI – O MALO STVARI ! Bilo je to vreme u kome je jedini
prepoznatljivi izgrađeni SISTEM bio
minijaturni POLIS – poleografska vizija Velikog Kosmosa. Vreme VEROVANJA i vreme velikih IDIVIDUA : Pitagore, Sokrata, Platona,
Aristotela, Euklida i Arhimerda, osnivača POJEDINIH temeljnih tačaka znanja - zaključno
sa Vitruvijevih 10 KNJIGA O ARHITEKTURI, koje su prvi put definisale elemente ukupnog
urbanog SISTEMA – GRADA, kao malog analoškog modela u velikom modelu Kosmosa.
3. - Razdoblje srednjeg veka već ide
po dva paralelna koloseka –drastična socijalna dekompoziciju : društveno
raslojavanja, održavanje privida sprege vlasti Crkve i Države uz raskol u
crkvi, vladavinu inkcizicije. Sa druge strane sve impozantnije,
kompleksnije i savršenije građevinske
strukture, koje svedoče o permanentnoj EVOLUCIJI
ARHITEKTONSKE FORME ! Ove je vreme SUMNJE i traganja : od najveće
Rimske moći – do njegove potpune dekadencije, od Vitruvijevih 10 knjiga ... -
do 4 KNJIGE O ARHITEKTURI Paladia ANDREE iz Vićence, renesansog majstora, koji
je predstavnik slavnog doba
renesansnog shvatanja i korišćenja PERSPEKTIVE u projektovanju.
4. - I onda naglo UBRZANJE ! Buržoaska, pa industrijska revolucija,
zaneseno tehnološko SAMOLJUBLJE koje čitav svet uverava da je PERMANENTNI RAST
– pretpostavka budućeg postojanja*. Nastaje
nagla potreba za spajanjem UMETNOSTI i ZANATA – postaju slavne «L' ecole de beaus
arts» i «Bauhaus», - poćinje da se
ispisuje raskošna ENCIKLOPEDIJA GRADITELJSKIH
IGARA** «HOMO LUDENS»a Johana
Huizingea. Istovremeno međutim (opet na paralelnom koloseku) počinje ekspanzija
REDUKCIONISTIČKE misli idealno oslikana knjigom Herberta Markusea : «ČOVEK
JEDNE DIMENZIJE» iz 1964 god. Kao Čaplinova «marioneta» za beskrajnom trakom u
antologijskom filmu: «Moderna vremena»! Mnogi
opominju da se radi o OPSESIJI velikoserijskom
proizvodnjom koja «ubrazava po sebi»!
5. - Socijalno raslojavanje u XX veku
dovodi do inflacije svih vrednosnih
kriterijuma jer *** Markuseov jednodimenzionalni
čovek postaje UNIFICIRANA mera svih
stvari. Tako nekoliko desetina antologijskih kuća moderne arhitekture (kao
što je Korbizijeova «mašina za stanovanje» u Marseju) počinje da biva
«klonovano» u milonskim tiražima - širom
čitavog sveta. «Genijalnost» MULTIPLIKACIJE je u višestrukoj prodaji istog
komada zemlje (ćelije grada) koja je analoška slika Kosmosa – onoliko puta
koliko ima spratova – jedan iznad drugog. Sve POJEDINAČNO gubi svaki smisao u korist serijskog – uniformnog – to je kraj UNIKATA. ARHITEKT postaje
«...majstor klonovanja idealnih uzora(ka)...» i treba da ZNA samo KATALOG. Evropska
evolutivna spirala je kulminirala do potpune atomizacije znanja u subspecijalnostima, dezoirejentacije u
vrednosnim izborima i hiperprodukcije «hleba i igara» za najširi PLEBS. Kao da
je ponovo potrebna SUMNJA iz prerenesansnog doba - da se inicira novi pokret isorijske kulturne spirale Evrope ...
6. - Ključna rečenica Norberta VINERA da specijalista tokom karijere :
„...saznaje sve VIŠE stvari o sve MANJE
stvari ...” je savršena metafora kako su nastali (kako to Nemci lepo i bez
prezira) „fach - idioten” koji su nam u XX veku naučnog i industrijskog USPONA -
bukvalno „raskrilili vrata” Kosmosa.
Za XXI vek su međutim neophodna Univerzalistička
znanja i veštine - da bismo u „krizi
obilja” po defaultu – bili uopšte sposobni da NEKIM SISTEMOM pretražujemo OBILJE
i nešto od obilja postojećih znanja ISKORISTIMO. To je jedini način da u beskrajnom lavirintu mogućnosti - ne ostanemo u
nekoj fijoci fragmenata. Ne tonermo
u „živi pesak” obilja.
7. - Neverovatna je sličnost potrebe integrisanja UMETNOSTI
I ZANATA karakteristična za početak
prošlog veka i potrebe integrisanja ZNANJA
I UMEĆA (know how) karakteristična za početak ovog veka - čiju će SERIJSKU
produkciju obeležiti „digest” i
multiplikacija. XXI vek je vek globalnih interesnih sfera kontinentalnih
razmera, globalne automatizacije, ultra - veliko - serijske produkcije i vek
„wellness revolucije” slobodnog vremena. To nameće NUŽNU potrebu
rehabilitacije VREDNOSNE ORIJENTACIJE koja je NESTALA sa padom „bipolarnog
sveta” – odnosno rušenjem Berlinskog zida, kao što je NUŽNA reklasifikacije
tradicionalnih zanimanja koja su prošla složenu „evoluciju fragmentizovanja”.
Konašno, prvi put (od Renesanse) potrebno je redefinisati :
šta je „ALAT”. a šta je „ZANAT”?
8. - Mi smatramo da je KOMPJUTER = ALAT !
Superioran u odnosu na čoveka samo u dve ravni - u brzini
rada i u eliminisanju GREŠKE - dok ispravno funkcioniše i ima struje ! U
svemu ostalom upotreba PC-a predstavlja
rizik najpre da ljudska RUKA «prestane da misli» a zatim i da čovek pomisli
da PC – može nešto da «osmisli» - zaključno sa MEMENTOM o «veštačkoj inteligenciji».
9. - INTERNET
je sredstvo komunikacije i izvor informacija - neograničenih mogućnosti !!! On je SAMO OPŠTILO i ništa više ! Osim navedene superiornosti Internet nosi i rizike : krize
obilja, narušavanja privatnosti, ugrožavanja ličnosti i telesne, mentalne i
duhove atrofije.
10. - Moderna tehnologija - uz sve prednosti koje je donela (uglavnom u
domenu komfora) nosi sa sobom otvorenu
pretnju «rastavljanja» čovekovog
imanentnog integriteta tela – duše – duha
! Digitalna tehnologija menja metode
šestomesečno
a temeljne tennologije dvogodišnje !! Ljudska duhovnost i graditeljsko umeće
– samo od IMHOTEPA traju već V milenijuma !!!
11. - Arhetipsko kolektivno pamćenje evropske civilizacije je
nepresušan IZVOR inspiracije.
Mi se borimo za svetlo RAZUMA i razumevanja
- nasuprot mračnim fijokama fragmenata.
Mi se borimo za stari/novi «leonardovski»
univerzalizam učenja, znanja, mišljenja i kreacije!
www.nvoaua.com
* M.R. – PROBLEMSKI OKVIR URBANIKUM – (esej u časopisu) «DELO» 8-80 –
Beograd – 1980 – str.39 - 59
** M.R.
– PROBLEMSKI OKVIR ARHITEKTONIKUM – «KULTURA» 44 – Beograd – 1979 – str. 135 - 159
*** M.R. – KONCEPT SELEKTIVNE
SINTEZE – «ZAMAK KULTURE» – Vrnjačka banja - 1980 – str. 71 – 82
Нема коментара:
Постави коментар