10. godina NVO AUA (III. epizoda vremeplova)
OSNIVANJE ALIJANSE
UNIKATNE ARHITEKTURE
Podsećanja radi, tačno 5 godina od pomenute Batine
recenzije (2003) u kojoj me „zavetuje“ da okupim više predstavnika svoje „čudačke
sorte“ – 2008.godine osnovana je Nevladina organizacija ALIJANSA UNIKATNE ARHITEKTURE – sa
10.osnivača, kod Ministarstva za državnu Upravu (po tadašnjem Zakonu) – i to
prvobitno pod nazivom : AKADEMIJA UNIKATNE ARHITEKTURE – što pojašnjava „bacanje
rukavice izazova u lice“ Bolonjskoj Komisiji – koje ćete naći na sajtu : www.nvoaua.com – u prvom programskom dokumentu
„Pismo o namerama“. Negde pred kraj predstavljanja ovih ranih početaka
Alijanse – objavićemo
i pripremljeni „nastavni program“ ove (nesuđene) AKADEMIJE ! Inače -
asocijacija je odmah odustala od „trgovine diplomama“ i izabrala osnovni rad u
formi – tribina – dakle javnog
sučeljavanja mišljenja na stručne teme. Tada niko nije sanjao – da će za 10. godina,
arhitekti ostati puki kompjuterski operateri, pošto prethodno Arhitektonski
Fakultet – UKINE
– na prvoj godini studija arhitekata : nacrtnu geometriju i perspektivu !!!
Kako ćete videti u prilozima na
blogu (koji ovde služi trenutno kao „zidne novine ISTORIJE AUA“) – prvobitna
ideja o edukaciji arhitekata – bila je profilisana – kao alternativna, pomoćna obuka u veštinama :
modelovanja, maketarstva i naravno (u drugoj polovini XX veka do perfekcije
razvijene teorije – brojnih formi modelskih igara : od slobodnih sa
zadatkom deblokade fantazije, preko računskih, modelskih, simulacionih, zatim
maieutičkih i kognitivnih do heurističkih igara sa njihovim imanentno
mudrim spojem artističke i scijentističke komponente – hermeneutičkih, ludičkih,
simboličkih, logičkih, ritualnih, metafizičkih, inicijaacijskih, gnostičkih i
mnogih drugih… Dakle samo kao (pomoćni alat) – kao jedan od „predmeta“ obuke
arhitekata – da bi mu pomogli u predstavljanju buduće prostorne zamisli.
Uveravam vas da tada niko nije sanjao – da će se čitav
naš ESNAF TAKO TRAGIČNO URUŠITI – da od njega nije ostao ni „kamen na kamenu“ !!! Zato
ću sada, krajnje pretenciozno reći – da 10. godina kasnije – ALIJANSA
izgleda kao „mišja
rupa od 100 dukata“ – za arhitekte kojima je zaista stalo do stručne
logike – koji nisu „službenici“u duši - i koji su zainteresovani da učestvuju
u eksperimentu „renesansne
obuke“ koja vuče korene
iz
Egipta i indije – a radi se po principu :
jedan
Učenik – jedan Učitelj !!!
Pogledajte prvu postavku sajta NVO AUA iz 2008. - na blogu :
PRIZIV SAVESTI
1102 2011 – www.marinrajkovic.blogspot.com
MANIFEST ALIJANSE UNIKATNE
ARHITEKTURE
1. -
IMHOTEP (u prevodu : «onaj koji dolazi u miru» ...) - je bio pravi
«Leonardo» - renesansno UNIVERZALAN, bio je : konstruktor, vidar, astronom
i astrolog, faraonov «brat», dakle sin Boga Sunca i PRVI POZNATI arhitekt - graditelj Đoserove (stepenaste) piramide.
Njegovo ime je ispisano hijeroglifima u podnaslovu ovog Manifesta, a njegova
statua u Luvru drži prve NACRTE arhitekte, dok on nosi prvu zanatsku
(klesarsku) kecelju. Jedino vreme kad je živeo (2650 – 2600) dovodi u sumnju
njegov «renesansni univerzalizam»?
IMHOTEP je naime večno živi simbol da je Evropska civilizacija
(koja je uvek uključivala Mediteransku zonu) ODUVEK UNIVERZALNA. Zato smo IMHOTEPOVO ime izabrali da se pred njim ZAKUNU svi arhitekti i
graditelji.
2. - Prva graditeljska epoha – od Mesopotamije do
Rimske urbane civilizacije, sa puno Egipatskih dinastija, bila je vreme kada su
ljudi učili MALO STVARI – O MNOGO STVARI ! Bilo je to vreme u kome je jedini
prepoznatljivi izgrađeni SISTEM bio
minijaturni POLIS – poleografska vizija Velikog Kosmosa. Vreme VEROVANJA i vreme velikih IDIVIDUALACA
: Pitagore, Sokrata, Platona, Aristotela, Euklida i Arhimerda, osnivača
POJEDINIH temeljnih tačaka znanja zaključno sa Vitruvijevih 10 KNJIGA O
ARHITEKTURI, koje su prvi put definisale
elemente ukupnog urbanog SISTEMA –
GRADA, kao malog analoškog modela u velikom modelu Kosmosa.
3. - Razdoblje srednjeg veka već ide po dva
paralelna koloseka – na jednoj strani imamo drastičnu socijalnu dekompoziciju :
društveno raslojavanja, održavanje privida sprege vlasti Crkve i Države uz
raskol u crkvi, vladavinu inkcizicije. Sa druge strane sve impozantnije,
kompleksnije i savršenije građevinske
strukture, koje svedoče o permanentnoj EVOLUCIJI ARHITEKTONSKE FORME ! Ove
je vreme SUMNJE i traganja : od najveće Rimske moći – do njegove potpune
dekadencije, od Vitruvijevih 10 knjiga ... - do 4 KNJIGE O ARHITEKTURI Paladia
ANDREE iz Vićence, renesansog majstora, koji je predstavnik najslavnijeg doba renesansnog shvatanja
i korišćenja PERSPEKTIVE u gradnji kuća i gradova, kao savršenih malih analoških
modela u Kosmosu.
4. - I onda
naglo UBRZANJE ! Buržoaska, pa industrijska revolucija, zaneseno tehnološko
SAMOLJUBLJE koje čitav svet uverava da je PERMANENTNI RAST – pretpostavka budućeg postojanja*. Nastaje
nagla potreba za spajanjem UMETNOSTI i ZANATA – postaju slavne «L' ecole de beaus
arts», «Bauhaus», «Institut za umjetnost i obrt», "Zavod za primenjenu umetnost" (Beograd) - poćinje da se ispisuje
raskošna ENCIKLOPEDIJA GRADITELJSKIH
IGARA** «HOMO LUDENS»-a Johana
Huizingea. Istovremeno međutim (opet na paralelnom koloseku) počinje ekspanzija
REDUKCIONISTIČKE misli idealno oslikana knjigom Herberta Markusea : «ČOVEK
JEDNE DIMENZIJE» iz 1964 god. Kao Čaplinova «marioneta» za beskrajnom trakom u
antologijskom filmu: « XX. VEK »! Mnogi
opominju da se radi o OPSESIJI velikoserijskom
proizvodnjom koja «ubrazava po sebi»!
5. - Socijalno raslojavanje u XX veku dovodi do inflacije svih vrednosnih kriterijuma jer
*** Markuseov jednodimenzionalni čovek
postaje UNIFICIRANA mera svih stvari.
Tako nekoliko desetina antologijskih kuća moderne arhitekture (kao sto je
Korbizijeova «mašina za stanovanje» u Marseju) počinje da biva «klonovano» u milonskim tiražima širom čitavog sveta.
Niža klasa živi u višespratnicama, u identičnim stanovima, sa identičnim
nameštajem na istim mestima, jedu istu hranu iz istih frižidera i život provode
«urastajući u fotelju» pred televizorima
– koji stoje na istom mestu. «Genijalnost» MULTIPLIKACIJE je u višestrukoj
prodaji istog komada zemlje (ćelije grada) koja je analoška slika Kosmosa –
onoliko puta koliko ima spratova – jedan iznad drugog. Sve POJEDINAČNO gubi
svaki smisao u korist serijskog –
uniformnog – to je kraj UNIKATA. ARHITEKT postaje «...majstor klonovanja
idealnih uzoraka...» i treba da ZNA samo KATALOG. Evropska evolutivna spirala
je kulminirala do potpune atomizacije
znanja u subspecijalnostima, dezoirejentacije u vrednosnim opredeljenjima i
hiperprodukcije «hleba i igara» za najširi PLEBS. Kao da je ponovo potrebna SUMNJA
iz prerenesansnog doba - da se inicira novi pokret spirale ...
6. - Ključna rečenica
Norberta VINERA da specijalista tokom karijere : „...saznaje sve VIŠE stvari o
sve MANJE stvari ...” je savršena metafora kako su nastali (kako to Nemci lepo
i precizno kažu) „fach - idioten” koji su nam u XX veku naučnog i industrijskog
USPONA - bukvalno „raskrilili vrata”
Kosmosa. Za XXI vek su međutim neophodna Univerzalistička znanja i veštine
- da bismo u „krizi obilja” po defaultu
– bili uopšte sposobni da NEKIM SISTEMOM pretražujemo OBILJE i nešto od obilja
postojećih znanja ISKORISTIMO. To je jedini način da u beskrajnom lavirintu mogućnosti -
ne završimo u nekoj od fijoka fragmenata.
Ne potonermo u „živi pesak” obilja ...
7. - Neverovatna je sličnost potrebe
integrisanja UMETNOSTI I ZANATA karakteristična za početak prethodnog
veka i potrebe integrisanja ZNANJA I UMEĆA (know how) karakteristična za
početak ovog veka - čiju će SERIJSKU produkciju obeležiti „digest” i multiplikacija. XXI vek je vek globalnih interesnih
sfera kontinentalnih razmera, globalne automatizacije ultra - veliko - serijske
produkcije i vek „wellness revolucije” slobodnog vremnena ... To nameće NUŽNU
potrebu rehabilitacije VREDNOSNE ORIJENTACIJE koja je NESTALA sa padom
„bipolarnog sveta” – odnosno rušenjem Berlinskog zida, kao što je NUŽNA
reklasifikacije tradicionalnih zanimanja koja su prošla složenu „evoluciju
fragmentizovanja”. Konašno, prvi put (od Renesanse) potrebno je redefinisati : šta je „ALAT”. a šta je „ZANAT”?
8. - Mi smatramo da je KOMPJUTER =
ALAT ! Superioran u odnosu na čoveka samo u dve ravni - u brzini rada i u eliminisanju
GREŠKE - dok ispravno funkcioniše.U svemu ostalom upotreba PC-a predstavlja rizik najpre da ljudska
RUKA «prestane da misli» a zatim i da čovek pomisli da PC – može nešto da
«osmisli» - zaključno sa MEMENTOM o «veštačkoj
inteligenciji».
9. - INTERNET je sredstvo komunikacije i izvor informacija - neograničenih mogućnosti !!! On je SAMO
OPŠTILO i ništa više ! Osim navedene
superiornosti Internet nosi i rizike
: krize obilja, narušavanja privatnosti, ugrožavanja ličnosti i telesne,
mentalne i duhove atrofije.
10. - Moderna tehnologija - uz sve prednosti koje je donela (uglavnom u
domenu komfora) nosi sa sobom otvorenu
pretnju «rastavljanja» čovekovog
imanentnog integriteta tela–duše–duha ! Digitalna
tehnologija menja metode
šestomesečno – a temeljne tennologije
dvogodišnje !! Ljudska duhovnost i graditeljsko umeće – samo od IMHOTEPA traju već V milenijuma !!!
11. - Arhetipsko kolektivno pamćenje evropske
civilizacije je nepresušan IZVOR
inspiracije.
Mi se borimo za svetlo RAZUMA i razumevanja - nasuprot mračnim fijokama fragmenata. Mi se borimo za stari/novi «leonardovski» univerzalizam učenja, znanja, mišljenja i kreacije!
* * * E P I L O G * * *
* * *
12. - Konačno,
obzirom da Bolonjska Deklaracija posebno insistira na„promovisanju mobilnosti” (u našem prevodu) podsećamo vas da
Beograd ima idealnu RETORTU IDEJA koja poseduje „genius loci” mesta za okupljanje i promovisanje (dva puta
godišnje) najnovijih Evropskih dostignuća. Radi se o dole prikazanom STAROM SAJMIŠTU,
koje je bilo metafora PLANSKI izgrađenog
(1937) malog grada na 14 ha za godinu
dana, kao najlepši BELI CVET Evropskog urbanizma. Taj Sajamski kompleks izgradilo je
33 zanatskih udruženja tadašnje Jugoslavije, sa identičnim ciljem kao Bolonjska
Deklaracija : ... radi organizovanja prolećnih i jesenjih Sajmova najnovijih
tehničkih dostignća i širenja međunarodnih veza ... (iz Programa od 1923) Kompeks je imao : Francuski, Italijanski,
Ruminski, Nemački, Mađarski, Turski i druge nacionalne paviljone. Naša
Akademija će nezavisno od sudbine njene saradnje sa Bolonjskim procesom –
svakako izvršiti najveći mogući
pritisak na Vlasti Grada Beograda da raspiše Konkurs na koji bi pozvale sve
Vlade Evropskih zemalja koje su imale paviljone – da ih OBNOVE (identično - po starim projektima) i time učestvuju u reinkarnaciji bezgranične kolektivne
ENERGIJE Evropske kulture. Ovde ćemo osnovati FORUM URBIS BALCANICA i pozvati u njegovo članstvo sve
novoosnovane gradske obrazovne i naučne institucije u Evropi - koje su nastale
na temelju Bolonjskog procesa.
u Beogradu – juna
2008 - Osnivač AUA –
mr arch sc Marin RAJKOVIĆ - National Artist of SERBIA
Da vam je neko pre
trideset godina rekao, da će danas ljudi masovno „urastati u fotelje“
pred
televizorom – gutajući tuđu patnju u reality – show ili adrenalinskim
sportovima
- umesto da žive svoj život – da
li biste mu poverovali ?
Da li verujete da je neko pre 30 godina „video“ da će se gradovi širiti kao
matastaze,
pa će im zato stručnjaci davati latinska
imena kao bolestima :
metropola, megalopolis, urbani kontinuuum, ekumenopolis ???
Pretplatite se na knjigu pod
pokroviteljstvom Nevladine organizacije
ALIJANSA
UNIKATNE ARHITEKTURE
mr sc Marin RAJKOVIĆ
"UVOD
U URBANOLOGIJU”
- 33 godina buntovnik sa razlogom "
Knjiga se sastoji od tri dela :
PRVI DEO :
eseji
URBANIKUM - ARHITEKTONIKUM
I KONCEPT SELEKTIVNE SINTEZE
- objavljeni 1979 godine
u časopisima DELO / KULTURA / ZAMAK KULTURE
DRUGI DEO :
Prikaz ciklusa konceptualnih izlozbi Jadranke
Vinterhalter
u Salonu Muzeja
Primenjenih umetnosti - Pariska 14
- VAZDUH
- VODA - VATRA – ZEMLJA – (preko 120 autora)
Rađanje “postmoderne”
arhitekture 80 – ih godina, “vertikalne” i “umetnosti za novi svet”
Slovenj Gradec u kome su
bili : Olja Ivanjicki, Marin Rajkovic, Dragos Kalajic, Vesna Vujica,
Pedja Ristić, Dragan
Cvetkovic, Slobodan Maldini i svi tadasnji “perspektivni” arhitekti …
TREĆI DEO :
Prethodni povodi I današnji razlozi za osnivanje
Nevladine
organizacije ALIJANSA UNIKATNE ARHITEKTURE
- kao konceptualnog
shiboletha kolektivnog pamćenja
arhetipske biblioteke
Evropskog civilizacijskog kruga
(čiji smo mi samo rizničari)
a koji novim generacijama
može
poslužiti da rekonstruišu jednu celishodnu
VREDNOSNU
ORIJENTACIJU
u vremenu pačvorka
od kulturoloških pabiraka ranijih vremena ...
Ovo je prvi Marinov udžbenik ISTORIJE
I TEORIJE GRADA – formata A5 / 250 strana
bogato ilustrovano sa 30 - ak autorovih ranih crteža – tvrd atraktivni
povez
sa natkoricom na čijoj je poleđini sakriven „tajni plan“ (matrica)
„ELEMENATA
URBANOTVORNOSTI NOVOG BEOGRADA“
i svih drugih naselja nastalih PLANSKI – koja su ostala „zauvek“ masovne spavaonice.
To je inače tema magistrature autora, čijim odlomcima obiluje knjiga.
Нема коментара:
Постави коментар