7. 10. 2018.

OSNIVANJE ALIJANSE UNIKATNE ARHITEKTURE

10. godina NVO AUA (III. epizoda vremeplova)
OSNIVANJE ALIJANSE UNIKATNE ARHITEKTURE

Podsećanja radi, tačno 5 godina od pomenute Batine recenzije (2003) u kojoj me „zavetuje“ da okupim više predstavnika svoje „čudačke sorte“ – 2008.godine osnovana je Nevladina organizacija ALIJANSA UNIKATNE ARHITEKTURE – sa 10.osnivača, kod Ministarstva za državnu Upravu (po tadašnjem Zakonu) – i to prvobitno pod nazivom : AKADEMIJA UNIKATNE ARHITEKTURE – što pojašnjava „bacanje rukavice izazova u lice“ Bolonjskoj Komisiji – koje ćete naći na sajtu : www.nvoaua.com – u prvom programskom dokumentu „Pismo o namerama“. Negde pred kraj predstavljanja ovih ranih početaka Alijanse – objavićemo i pripremljeni „nastavni program“ ove (nesuđene) AKADEMIJE ! Inače - asocijacija je odmah odustala od „trgovine diplomama“ i izabrala osnovni rad u formi – tribina – dakle javnog sučeljavanja mišljenja na stručne teme. Tada niko nije sanjao – da će za 10. godina, arhitekti ostati puki kompjuterski operateri, pošto prethodno Arhitektonski Fakultet – UKINE – na prvoj godini studija arhitekata : nacrtnu geometriju i perspektivu !!!


Kako ćete videti u prilozima na blogu (koji ovde služi trenutno kao „zidne novine ISTORIJE AUA“) – prvobitna ideja o edukaciji arhitekata – bila je profilisana – kao alternativna, pomoćna obuka u veštinama : modelovanja, maketarstva i naravno (u drugoj polovini XX veka do perfekcije razvijene teorije – brojnih formi modelskih igara : od slobodnih sa zadatkom deblokade fan­tazije, preko računskih, modelskih, simulacionih, zatim maieutičkih i kognitivnih do heurističkih igara sa njihovim imanentno mudrim spojem arti­stičke i scijentističke komponente – hermeneutičkih, ludičkih, simboličkih, logičkih, ritualnih, metafizičkih, inicijaacijskih, gnostičkih i mnogih drugih… Dakle samo kao (pomoćni alat) – kao jedan od „predmeta“ obuke arhitekata – da bi mu pomogli u predstavljanju buduće prostorne zamisli.
Uveravam vas da tada niko nije sanjao – da će se čitav naš ESNAF TAKO TRAGIČNO URUŠITI – da od njega nije ostao ni „kamen na kamenu“ !!! Zato ću sada, krajnje pretenciozno reći – da 10. godina kasnije – ALIJANSA izgleda kao „mišja rupa od 100 dukata“ – za arhitekte kojima je zaista stalo do stručne logike – koji nisu „službenici“u duši - i koji su zainteresovani da učestvuju
u eksperimentu „renesansne obuke“ koja vuče korene
iz Egipta i indije – a radi se po principu :
jedan Učenik – jedan Učitelj !!!

Pogledajte prvu postavku sajta NVO AUA iz 2008. -  na blogu :
PRIZIV SAVESTI 1102 2011 – www.marinrajkovic.blogspot.com


MANIFEST  ALIJANSE  UNIKATNE  ARHITEKTURE


1. -  IMHOTEP (u prevodu : «onaj koji dolazi u miru» ...) -  je bio pravi «Leonardo» - renesansno UNIVERZALAN, bio je : konstruktor, vidar, astronom i astrolog, faraonov «brat», dakle sin Boga Sunca i PRVI POZNATI arhitekt - graditelj Đoserove (stepenaste) piramide. Njegovo ime je ispisano hijeroglifima u podnaslovu ovog Manifesta, a njegova statua u Luvru drži prve NACRTE  arhitekte, dok on nosi prvu zanatsku (klesarsku) kecelju. Jedino vreme kad je živeo (2650 – 2600) dovodi u sumnju njegov «renesansni univerzalizam»? IMHOTEP je naime večno živi simbol da je Evropska civilizacija (koja je uvek uključivala Mediteransku zonu) ODUVEK  UNIVERZALNA. Zato smo IMHOTEPOVO ime izabrali da se pred njim ZAKUNU svi arhitekti i graditelji.

2. -   Prva graditeljska epoha – od Mesopotamije do Rimske urbane civilizacije, sa puno Egipatskih dinastija, bila je vreme kada su ljudi učili  MALO STVARI – O MNOGO STVARI ! Bilo je to vreme u kome je jedini prepoznatljivi izgrađeni SISTEM bio minijaturni POLIS – poleografska vizija Velikog Kosmosa. Vreme VEROVANJA i vreme velikih IDIVIDUALACA : Pitagore, Sokrata, Platona, Aristotela, Euklida i Arhimerda, osnivača POJEDINIH temeljnih tačaka znanja zaključno sa Vitruvijevih 10 KNJIGA O ARHITEKTURI, koje su prvi put definisale elemente  ukupnog urbanog SISTEMA – GRADA, kao malog analoškog modela u velikom modelu Kosmosa.

3. -   Razdoblje srednjeg veka već ide po dva paralelna koloseka – na jednoj strani imamo drastičnu socijalnu dekompoziciju : društveno raslojavanja, održavanje privida sprege vlasti Crkve i Države uz raskol u crkvi, vladavinu inkcizicije. Sa druge strane sve impozantnije, kompleksnije i savršenije građevinske strukture, koje svedoče o permanentnoj EVOLUCIJI ARHITEKTONSKE FORME ! Ove je vreme SUMNJE i traganja : od najveće Rimske moći – do njegove potpune dekadencije, od Vitruvijevih 10 knjiga ... - do 4 KNJIGE O ARHITEKTURI Paladia ANDREE iz Vićence, renesansog majstora, koji je predstavnik najslavnijeg doba renesansnog shvatanja i korišćenja PERSPEKTIVE u gradnji kuća i gradova, kao savršenih malih analoških modela u Kosmosu.

4. -  I onda naglo UBRZANJE ! Buržoaska, pa industrijska revolucija, zaneseno tehnološko SAMOLJUBLJE koje čitav svet uverava da je PERMANENTNI RAST – pretpostavka budućeg postojanja*. Nastaje nagla potreba za spajanjem UMETNOSTI  i  ZANATA – postaju slavne «L' ecole de beaus arts», «Bauhaus», «Institut za umjetnost i obrt», "Zavod za primenjenu umetnost" (Beograd) - poćinje da se ispisuje raskošna ENCIKLOPEDIJA GRADITELJSKIH IGARA**  «HOMO LUDENS»-a Johana Huizingea. Istovremeno međutim (opet na paralelnom koloseku) počinje ekspanzija REDUKCIONISTIČKE misli idealno oslikana knjigom Herberta Markusea : «ČOVEK JEDNE DIMENZIJE» iz 1964 god. Kao Čaplinova «marioneta» za beskrajnom trakom u antologijskom filmu: « XX. VEK »! Mnogi opominju da se radi o OPSESIJI velikoserijskom proizvodnjom koja «ubrazava po sebi»!

5. -  Socijalno raslojavanje u XX veku dovodi do inflacije svih vrednosnih kriterijuma jer *** Markuseov jednodimenzionalni čovek postaje UNIFICIRANA mera svih stvari. Tako nekoliko desetina antologijskih kuća moderne arhitekture (kao sto je Korbizijeova «mašina za stanovanje» u Marseju) počinje da biva «klonovano» u milonskim tiražima širom čitavog sveta. Niža klasa živi u višespratnicama, u identičnim stanovima, sa identičnim nameštajem na istim mestima, jedu istu hranu iz istih frižidera i život provode «urastajući u fotelju» pred televizorima – koji stoje na istom mestu. «Genijalnost» MULTIPLIKACIJE je u višestrukoj prodaji istog komada zemlje (ćelije grada) koja je analoška slika Kosmosa – onoliko puta koliko ima spratova – jedan iznad drugog. Sve POJEDINAČNO gubi svaki smisao u korist serijskog – uniformnog – to je kraj UNIKATA. ARHITEKT postaje «...majstor klonovanja idealnih uzoraka...» i treba da ZNA samo KATALOG. Evropska evolutivna spirala je kulminirala do potpune atomizacije znanja u subspecijalnostima, dezoirejentacije u vrednosnim opredeljenjima i hiperprodukcije «hleba i igara» za najširi PLEBS. Kao da je ponovo potrebna SUMNJA iz prerenesansnog doba -  da se inicira novi pokret spirale ...

6. - Ključna rečenica Norberta VINERA da specijalista tokom karijere : „...saznaje sve VIŠE stvari o sve MANJE stvari ...” je savršena metafora kako su nastali (kako to Nemci lepo i precizno kažu) „fach - idioten” koji su nam u XX veku naučnog i industrijskog USPONA - bukvalno „raskrilili vrata” Kosmosa. Za XXI vek su međutim neophodna Univerzalistička znanja i veštine - da bismo u „krizi obilja” po defaultu – bili uopšte sposobni da NEKIM SISTEMOM pretražujemo OBILJE i nešto od obilja postojećih znanja ISKORISTIMO. To je jedini način da u beskrajnom lavirintu mogućnosti - ne završimo u nekoj od fijoka fragmenata. Ne potonermo u „živi pesak” obilja ...

7. - Neverovatna je sličnost potrebe integrisanja UMETNOSTI  I  ZANATA karakteristična za početak prethodnog veka i potrebe integrisanja ZNANJA I UMEĆA (know how) karakteristična za početak ovog veka - čiju će SERIJSKU produkciju obeležiti „digest” i multiplikacija. XXI vek je vek globalnih interesnih sfera kontinentalnih razmera, globalne automatizacije ultra - veliko - serijske produkcije i vek „wellness revolucije” slobodnog vremnena ... To nameće NUŽNU potrebu rehabilitacije VREDNOSNE ORIJENTACIJE koja je NESTALA sa padom „bipolarnog sveta” – odnosno rušenjem Berlinskog zida, kao što je NUŽNA reklasifikacije tradicionalnih zanimanja koja su prošla složenu „evoluciju fragmentizovanja”. Konašno, prvi put (od Renesanse) potrebno je redefinisati : šta je „ALAT”. a šta je „ZANAT”?

8. -  Mi smatramo da je KOMPJUTER = ALAT ! Superioran u odnosu na čoveka samo u dve ravni - u brzini rada i u eliminisanju GREŠKE - dok ispravno funkcioniše.U svemu ostalom upotreba PC-a predstavlja rizik najpre da ljudska RUKA «prestane da misli» a zatim i da čovek pomisli da PC – može nešto da «osmisli» - zaključno sa MEMENTOM o «veštačkoj inteligenciji».

9. -  INTERNET je sredstvo komunikacije i izvor informacija - neograničenih mogućnosti !!! On je SAMO OPŠTILO i ništa više ! Osim navedene superiornosti Internet nosi i rizike : krize obilja, narušavanja privatnosti, ugrožavanja ličnosti i telesne, mentalne i duhove atrofije.

10. -  Moderna tehnologija  - uz sve prednosti koje je donela (uglavnom u domenu komfora) nosi sa sobom otvorenu pretnju «rastavljanja» čovekovog imanentnog integriteta tela–duše–duha ! Digitalna tehnologija menja metode šestomesečno – a temeljne tennologije dvogodišnje !! Ljudska duhovnost i graditeljsko umeće – samo od IMHOTEPA traju već V milenijuma !!!
11. -  Arhetipsko kolektivno pamćenje evropske civilizacije je nepresušan IZVOR inspiracije.
        Mi se borimo za svetlo RAZUMA i razumevanja - nasuprot mračnim fijokama fragmenata. Mi se borimo za stari/novi  «leonardovski» univerzalizam učenja, znanja, mišljenja i kreacije!



* * *   E P I L O G    * * *
* * *

12. - Konačno, obzirom da Bolonjska Deklaracija posebno insistira na„promovisanju mobilnosti” (u našem prevodu) podsećamo vas da Beograd ima idealnu  RETORTU  IDEJA  koja poseduje „genius loci” mesta za okupljanje i promovisanje (dva puta godišnje) najnovijih Evropskih dostignuća. Radi se o dole prikazanom STAROM SAJMIŠTU, koje je bilo metafora PLANSKI  izgrađenog (1937) malog grada na 14 ha za godinu dana, kao najlepši BELI CVET Evropskog  urbanizma. Taj Sajamski kompleks izgradilo je 33 zanatskih udruženja tadašnje Jugoslavije, sa identičnim ciljem kao Bolonjska Deklaracija : ... radi organizovanja prolećnih i jesenjih Sajmova najnovijih tehničkih dostignća i širenja međunarodnih veza ... (iz Programa od 1923)  Kompeks je imao : Francuski, Italijanski, Ruminski, Nemački, Mađarski, Turski i druge nacionalne paviljone. Naša Akademija će nezavisno od sudbine njene saradnje sa Bolonjskim procesom – svakako izvršiti najveći mogući pritisak na Vlasti Grada Beograda da raspiše Konkurs na koji bi pozvale sve Vlade Evropskih zemalja koje su imale paviljone – da ih OBNOVE (identično - po starim projektima) i time učestvuju u reinkarnaciji bezgranične kolektivne ENERGIJE Evropske kulture. Ovde ćemo osnovati FORUM  URBIS  BALCANICA i pozvati u njegovo članstvo sve novoosnovane gradske obrazovne i naučne institucije u Evropi - koje su nastale na temelju Bolonjskog procesa.





u Beogradu – juna 2008 - Osnivač AUA – 
mr arch sc Marin RAJKOVIĆ - National Artist of  SERBIA
Da vam je neko pre trideset godina rekao, da će danas ljudi masovno „urastati u fotelje“ 
pred televizorom – gutajući tuđu patnju u reality – show ili adrenalinskim sportovima
- umesto da žive svoj život – da li biste mu poverovali ?
Da li verujete da je neko pre 30 godina „video“ da će se gradovi širiti kao matastaze,
pa će im zato stručnjaci davati latinska imena kao bolestima :
metropola, megalopolis, urbani kontinuuum, ekumenopolis ???

Pretplatite se na knjigu pod pokroviteljstvom Nevladine organizacije
ALIJANSA  UNIKATNE  ARHITEKTURE


mr sc Marin RAJKOVIĆ
"UVOD U URBANOLOGIJU”
- 33 godina buntovnik sa razlogom "
Knjiga se sastoji od tri dela :
PRVI DEO :
eseji URBANIKUM - ARHITEKTONIKUM 
I KONCEPT SELEKTIVNE SINTEZE
- objavljeni 1979 godine u časopisima DELO / KULTURA / ZAMAK KULTURE

DRUGI DEO :
Prikaz ciklusa konceptualnih izlozbi Jadranke Vinterhalter
u Salonu Muzeja Primenjenih umetnosti  - Pariska 14
- VAZDUH - VODA - VATRA – ZEMLJA – (preko 120 autora)
Rađanje “postmoderne” arhitekture 80 – ih godina, “vertikalne” i “umetnosti za novi svet”
Slovenj Gradec u kome su bili : Olja Ivanjicki, Marin Rajkovic, Dragos Kalajic, Vesna Vujica,
Pedja Ristić, Dragan Cvetkovic, Slobodan Maldini i svi tadasnji “perspektivni” arhitekti …

TREĆI DEO :
Prethodni povodi I današnji razlozi za osnivanje
Nevladine organizacije ALIJANSA UNIKATNE ARHITEKTURE
- kao konceptualnog shiboletha kolektivnog pamćenja
arhetipske biblioteke Evropskog civilizacijskog kruga
(čiji smo mi samo rizničari) a koji novim generacijama
može poslužiti da rekonstruišu jednu celishodnu  
VREDNOSNU ORIJENTACIJU
u vremenu pačvorka od kulturoloških pabiraka ranijih vremena ...


Ovo je prvi Marinov udžbenik ISTORIJE I TEORIJE GRADA – formata A5 / 250 strana
bogato ilustrovano sa 30 - ak autorovih ranih crteža – tvrd atraktivni povez
sa natkoricom na čijoj je poleđini sakriven „tajni plan“ (matrica)
„ELEMENATA URBANOTVORNOSTI NOVOG BEOGRADA“
i svih drugih naselja nastalih PLANSKI – koja su ostala „zauvek“ masovne spavaonice.
To je inače tema magistrature autora, čijim odlomcima obiluje knjiga.


Нема коментара:

Постави коментар